Google Sesli Arama Sorguları İçin SEO Nasıl Yapılır? | Ömer Akgün

Google Sesli Arama Sorguları İçin SEO Nasıl Yapılır?

İnsanların online ortamda bilgi araştırma ve arama alışkanlıkları her geçen gün değişiyor ve insanlar, akıllı telefonlarını, sesli asistan cihazlarını ya da tabletlerini kullanarak Google üzerinden sesli aramalar yapmayı giderek daha fazla tercih ediyor. Eğer bir Apple kullanıcısıysanız Siri sizin en yakın dostunuz; Android kullanıcısıysanız ise Google sesli aramalar öyle… Elbette sesli arama bu kadar popülerken Google sesli aramalar için SEO nasıl yapılır, bilmek şart. Google sesli aramalar, söz konusu arama motoru optimizasyonu olduğu zaman bambaşka bir boyut kazanarak sesli arama optimizasyonu süreçlerinde buluşuyor ve kullanıcı deneyimini daha kaliteli ve fonksiyonel hale getirmeye amaçlıyor. Google sesli aramalar için SEO nedir, sesli arama için arama motoru optimizasyonu nasıl yapılır ve Google sesli arama sonuçları ile ilgili bilmeniz gereken her şeyi bu yazıda sizin için derledim.

Google Sesli Aramalar Hakkında Bunları Biliyor Muydunuz?

Önce temelden başlayalım: Yapılan bir araştırmaya göre internet üzerinden gerçekleştirilen aramaların yüzde 60’ının mobil cihazlar üzerinden yapıldığını biliyor muydunuz? Her gün daha fazla insanın arama yapmak için akıllı telefonlarına ve mobil cihazlarına başvurduğu dünyada çoğu kişi, ufacık ekranlara yazı yazmak yerine sesli arama yapmayı çok daha kolay buluyor. Bu da SEO uzmanlarının ve SEO danışmanlarının hem içeriği hem de SEO’yu çok daha farklı bir şekilde ele almaları gerektiği anlamına geliyor.

İleriye dönük planlar yapan, progresif bakış açılı arama motoru optimizasyonu uzmanları arasında sesli aramalar için SEO, oldukça popüler bir konu başlığı haline gelmiş durumda. Siri, Cortana, Alexa ve Google Assistant gibi dijital asistanların entegre olduğu mobil akıllı cihazlar, giderek daha fazla yaşamımızın bir parçası haline gelmeye devam ediyor. Bu cihaz ve asistanlar, kişilere herhangi bir bilgi elde etmek istediği zaman sadece tek bir soru sorarak cevaba ulaşmalarını sağlıyor; böylece kullanıcı cihazı ile çok daha doğal ve organik bir biçimde, adeta bir sohbet havasında etkileşim kurmuş oluyor. Sadece sesinizi kullanarak mobil cihazınız üzerinden istediğiniz parçayı açabilir, telefonunuzun fenerini aktif hale getirebilir ya da köşedeki pizzacıdan büyük boy pizza siparişi verebilirsiniz. Cihazlar arasında sesli olarak kurulabilen bağlantı da en az diğer sesli arama fonksiyonları kadar etkileyici.

Bir çarpıcı istatistik de ses öncelikli cihazların son 3 yıldaki evrimi ile alakalı. 2015 yılında 1.7 milyon ses öncelikli cihaz piyasaya sürülürken 2016 yılında bu rakam 6.5 milyona, 2017 yılında ise 24.5 milyona ulaştı. Başka bir deyişle sesli arama özelliği ile ön plana çıkan cihazların kullanımı yıldan yıla katlanarak artarken aynı şekilde sesli arama optimizasyonu da önemini gün be gün artırmaya devam ediyor.

Tüm bu istatistikleri arama motoru optimizasyonu dünyasına döndürdüğümüz zaman karşımıza en önemli soru olarak şu soru çıkıyor: Bu yeni sesli arama yöntemleri için nasıl bir içerik ve SEO stratejisi oluşturmak gerekir? Şimdi bu sorunun cevabına daha detaylı bir biçimde bakma zamanı.

Sesli Aramalar İçin Optimizasyon Nasıl Yapılır?

Arama motorları 1990’lı yılların ortasında genelgeçer kullanıma sunulduğunda insanlar, standart bir PC kullanarak internet üzerinden bilgi sahibi olmak için hangi anahtar kelimeleri nasıl kullanmaları gerektiğini öğrenmeye başladı ve bu trend elbette hala varlığını sürdürerek web SEO dünyasının çekirdeğini oluşturuyor. Diğer yandan söz konusu sesli arama özelliği olduğu zaman biraz daha farklı bir arama trendi ile karşı karşıya kaldığımızı söyleyebiliriz. Sesli arama fonksiyonu olan cihazlar üzerinden arama yaptığınız zaman daha doğal, daha organik ve sohbet havasına daha yakın bir arama söz konusu oluyor. Sesli arama aynı zamanda çoğunlukla mobil ve yerel odaklı oluyor. Daha iletişimsel oldukları için de Google sesli aramaları, geleneksel anahtar kelime metinleri ile oluşturulan aramalardan daha uzun sürüyor.

Burada unutmamanız gereken en önemli nokta şu: Bu yeni teknolojilerin salt amacı, cihazın hareket halindeki kullanıcılara en iyi arama sonuçlarını iletmektir. Bunu yapmak için cihazlar en kolay şekilde tanımlanabilen, kısa ve net olan, en alakalı ve kaliteli içeriği milisaniyelik süreler içerisinde bulmayı hedefleyerek bunu kullanıcıya sunmaya çalışır. Google’da sesli aramalar için SEO tekniklerinden bahsederken şu soruyu mutlaka sormak gerekir:

Kullanıcılar Neleri Sesli Arama İle Arıyorlar?

Yine geçtiğimiz yıllarda yapılan güncel bir araştırmaya göre insanlar sesli aramaları pek çok farklı kategoriden arama yapmak için kullanıyor. Bununla birlikte sesli arama üzerinden arama yapan kişilerin yüzde 22’si, yerel içerik ve yerel bilgiler için arama yapmakta. Bu yüzden de hem mobil SEO hem sesli arama için SEO çalışmaları yaparken yerel sonuçlar üzerinde yoğunlaşıyor olmak çok önemli hale geliyor.

Google Kullanıcı Sesli Aramaları

Anahtar kelimeler, artık bildiğiniz geleneksel, eski usül anahtar kelimeleri olmaktan çıktı. Google sesli aramalar esnasında kullanılan anahtar kelimeler “long tail+” kelimelerdir. Long tail teriminin sonundaki + ise iletişimsel sesli aramalar için optimizasyon yaptığınızda anahtar kelime seçiminize “sohbet” kavramını da katmanız gerektiği anlamına geliyor. Google sesli aramalar için SEO optimizasyonu yaparken mutlaka doğal bir sohbet havasını baz almalı ve “gerçek” insanların soru sorma şekillerini taklit edecek şekilde bir anahtar kelime stratejisi belirlemek şart. Bu stratejiyi belirlemenin bir kolay yolu da, müşterilerinizin sizi telefonla arayıp size sordukları soruların bir listesini oluşturmak ve bu listedeki soruları anahtar kelime öbekleri olarak baz almaktır. Elle tutulur bir listeye ulaştığınız anda da bu long tail anahtar kelimelere ve sorulara cevap oluşturan açılış sayfaları yaratmanız mümkün.

Sıkça Sorulan Sorular Sayfası Oluşturun.

Google sesli aramalar için SEO çalışması yaparken bir SSS sayfası oluşturmak, stratejiniz için oldukça yararlı bir adım olabilir. Benzer soruları aynı sayfalarda gruplamaya bakın ve sürekli kullanmaya alışık olduğunuz SEO anahtar kelime kalıpları yerine kulağa daha doğal gelen soru öbekleri kullanmaya özen gösterin. Sesli arama teknolojileri sitenizden daha kolay bir şekilde bilgi elde edebilsin diye farklı sayfalar oluşturmaya ihtiyaç duyduğunuzda bunu yapmaktan çekinmeyin.

Bununla birlikte arama yapan kullanıcılardan daha doğrudan sorular alacağınızı da göz önünde bulundurun. Söz konusu Google üzerinden sesli aramalar olduğu zaman “En iyi dijital kamera” gibi bir arayış yerine “Facebook Live ile çalışan, su geçirmez bir kamerayı nereden bulabilirim?” tarzında bir soru ile karşılaşma olasılığınız çok daha yüksek. Bu tip sorularla karşılaşma ihtimalinizi göz önünde bulundurarak seri ve tatmin eden cevaplar sunmaya bakın.

Structured Data (Yapılandırılmış Veri) Kullanın.

Siteniz için içerik oluştururken öncelikli olarak hedef kitlenizi mi baz alıyorsunuz? En doğrusunu yapıyorsunuz. Elbette arama motorları bir sayfanın alakalılığını ve arama sonuçlarındaki pozisyonunu değerlendirmek için sadece içeriğe bakmıyorlar. Arama motorlarının dikkate aldığı bir diğer önemli faktör de “Schema Markup” faktörü; yani diğer adı ile yapılandırılmış veri. Bu kavram her ne kadar sıralamanızı doğrudan etkilemiyor olsa da rakiplerinizin bir adım önüne geçmenize yardımcı olabilir. Sitenizin kaynak koduna yerleştirmeniz gereken bu veriyi ziyaretçileriniz görmüyor; ancak arama motorlarına sitenizi nasıl kategorize etmelerine ve nasıl düzenlemeleri gerektiğine dair önemli ipuçları veriyor.

Kafanızda oluşan soruyu tahmin edebiliyorum: Yapılandırılmış verinin Google sesli arama ile ne ilgisi var? Kullanıcılar yerel aramalar yaparken genellikle çalışma saatleri, iletişim bilgileri, adres, ulaşım yöntemleri ve benzeri bilgilere ulaşma beklentisine girer. Yapılandırılmış veriler gibi mikrodatalar da tam olarak bu verileri (ve istediğiniz kadar fazlasını) kompakt bir biçimde arama motorlarına sunmanızı sağlıyor. Sesli aramalarda da rakiplerinizin bir adım önüne geçebilmeniz için altın değerinde bir fırsat!

Google My Business Kaydınızı Yapın.

Eğer yerel aramalar gerçekleştiren müşterilerinizin sizi bulmalarını kolaylaştırmak istiyorsanız her şeyden önce basit bir şekilde web sitenizin footer koduna iletişim, adres ve ulaşım bilgilerinizi dahil etmeniz gerekiyor.

Kullanıcılar, yerel işletmeleri iki farklı şekilde arayabilirler: “Kadıköy’de pizza teslimatı” dendiğinde eğer sitenizi yerel anahtar kelimeler ile optimize ettiyseniz üst sıralarda çıkma olasılığınız çok yüksek. Öte yandan “Yakınımda pizza teslimatı” dendiği zaman ise Google, Google My Business listelerindeki verilere ve elbette kullanıcının lokasyonuna odaklanır. Bu yüzden de Google My Business üzerinde aktif olmanız önemlidir. Buradaki ilanınızda işletmenizin adını, adresini ve alan kodu ile birlikte telefon numarasını eklediğinizden emin olun. Google sesli aramalar için SEO optimizasyonu yaparken hem kullanıcı hem arama motorları açısından erişilebilir olmak çok ama çok önemli bir husustur.

Mobil Dostu Bir Site Yapısına Sahip Olun.

Google sesli aramalar için SEO yaparken mobil SEO tekniklerini de uygulamak, kesinlikle göz ardı etmemeniz gereken bir süreçtir. Sesli aramanın çoğunlukla mobil cihazlar üzerinden gerçekleştirildiği göz önünde bulundurulduğunda mobil uyumlu olmayan bir site ile sesli aramalarda olumlu sonuçlar beklemek komik olur, değil mi?

Google’ın tavsiyesi olan responsive web tasarımına ayak uydurmak ile birlikte, sitenizin mobil uyumlu olup olmadığını kontrol etmek için de yine Google’ın mobil uyumluluk testini gerçekleştirmek, sitenizi mobil dostu yapma yolunda atmanız gereken iki önemli adım olacaktır.

Google sesli aramalar için SEO yaparken mobil uyumluluk açısından dikkat etmeniz gereken bir diğer nokta da elbette sitenizin hızı. Kullanıcıların kısa dikkat algıları nedeni ile sesli arama sonucu ulaşılan siteniz, hızlı yüklenmediği takdirde ciddi oranda potansiyel trafik ve ziyaretçi kaybedebilir. Mobil sitenize hız testi yapmak için yine Google’ın PageSpeed Insights aracını kullanmanız mümkün. Araç, site hızınızı iyileştirmek için tam olarak hangi noktaları düzeltmeniz gerektiğini size açık ve net bir şekilde söyleyecektir.

Mobil uyumluluk ve mobil site hızı sorunlarını çözdükten sonra sıra mobil sitenizde gösterdiğiniz içeriğe geliyor. Yapılan araştırmalar, insanların mobil cihazlarının ekranlarında “F” harfi şeklinde bir okuma düzeni olduğunu gösteriyor. Başka bir değişle önce sayfanın sol tarafını baştan aşağı şöyle bir tarıyor, ardından da ilgilerini çektikçe odaklanarak okumayı – ya da okumamayı – tercih ediyorlar. Bununla birlikte mobil ekranlarda gerçekleştirilen ziyaretlerde kullanıcıların yalnızca yüzde 5’i metnin tamamını okumaya yönelirken yüzde 58’i metni sadece tarıyor, yüzde 37’si ise sadece başlıkları okumak ile yetiniyor. Bu ne mi demek? Google sesli aramalar için SEO çalışmalarınızı yürütürken mobil sayfanızı nasıl konumlandırdığınız gerçekten çok önemli. Kısa ve vurucu cümleler, basit kelimeler, bolca beyaz ekran, küçük paragraflar ve etkileşim yaratacak alt başlıklar, mobil SEO çalışmalarınızda sizi bir adım öne götürecek faktörlerden.

Kullanıcıların Sorularını Cevaplayan Blog Postları Yaratın.

İnsanların arama motorlarına klavye üzerinden yazdıkları anahtar kelimeler ile sözel olarak sordukları soruların birbirinden oldukça farklı olduğunu yazımın başında da belirtmiştim. Bu faktör, ziyaretçilerinizin size tam olarak ne sorduğunu çok dikkatli dinlemeniz ve anlamını gerektiğini kanıtlayan, önemli bir nokta. Onları anladıktan, ihtiyaçlarını tespit ettikten ve bu ihtiyaçlara yönelik çözümler belirledikten sonra tüm bu cevapları alakalı blog postları halinde gruplamanız mümkün. Sıkça Sorulan Sorular sayfasından farklı olarak siteniz için düzenli bir şekilde güncel ve taze içerik üretmenize vesile olarak bu fikir, aynı zamanda kullanıcının site içinde harcadığı zamanı artırmasına da destek olabilir.

Google Sesli Aramalar İçin SEO Yaparken… 

Her şeyden önce sesli aramanın geleceğinin tahmin edilemez bir noktada olduğunu bilmek gerek. Bununla birlikte hatrı sayılır oranda ilgi çektiğini ve büyümesinin de yakın bir zamanda kesilmeyeceğini de vurgulamakta fayda var. Durum böyleyken SEO uzmanı ya da danışman olarak çalışan pazarlamacılar, bu ilginç dengeyi olabildiğince lehlerine çevirmeye bakmalı ve Google sesli aramanın avantajlarından faydalanarak daha fazla organik trafik çekmeye odaklanmalıdırlar. Sesli arama dünyasının gelişmesi ile birlikte elbette sesli aramalar için SEO yöntemleri de çoğalacak ve çeşitlenecektir; o zamana kadar bu tavsiye ettiğim teknikleri denemekten zarar gelmez.

Peki, ya siz sesli aramalar hakkında ne düşünüyorsunuz? Sesli aramalar için SEO çalışmalarınız hakkında yorumlarınızı bekliyorum!

Hemen Sende Yorumunu Yazabilirsin