Hotjar Nedir ve Nasıl Kullanılır? | Hotjar Hakkında Herşey | Ömer Akgün

Hotjar Nedir ve Nasıl Kullanılır?

Sitenizi ziyaret eden kullanıcıların site içi davranışları, sitedeki belirli sayfalarda geçirdiği süre miktarı, üyelik formunu doldurup doldurmaması, hangi sayfalarda daha çok vakit geçirdiği ve gerçekten aradığını bulup bulamadığı ile ilgili tüm detayları bilmek ve dijital pazarlama stratejinizi buna göre şekillendirmek istemez miydiniz? İşte karşınızda bu yöndeki tüm ihtiyaçlarınızı – ve çok daha fazlasını – karşılayacak bir UX aracı: Hotjar.

Google Analytics’in ham olarak sunduğu datayı click takibi, web site sıcaklık haritası ve birbirinden etkili analiz teknikeri ile çok daha dinamik bir biçimde sunan Hotjar nasıl kullanılır, nedir ve ne değildir, hepsi bu yazımda sizi bekliyor.

Hotjar nedir?

Hotjar’ı aslında kullanıcılarınızın “online sesi” olarak değerlendirmek mümkün. Sitenize gelen ziyaretçilerin online davranışlarını analiz ve geri bildirim süzgeçlerinden geçirerek ele alan Hotjar, sitenizin kullanıcı deneyimini iyileştirmeniz, site performansını güçlendirmeniz ve dönüşüm oranlarınızı artırmanız için alabileceğiniz aksiyonları gözler önüne sunuyor.

Fortune 500 listesinin daimi müdavimleri olan marka devleri de dahil olmak üzere pek çok marka, hali hazırda Hotjar’ın hizmetlerinden yararlanıyor. İşletme sahipleri Hotjar sayesinde websitelerinin güçlü ve zayıf yönlerini tespit edebilir ve değeri paha biçilemez olan kullanıcı geri bildirimi toplayarak bu feedback’ler çerçevesinde dijital stratejisini gözden geçirerek iyileştirmeler yapma yolunda ilerleyebilir. Bununla birlikte websitenizin gerçek performansını ustaca gözler önüne serme kapasitesine sahip olan Hotjar, neyin kullanıcıların ilgisini çekip neyin çekmediğinin çok net bir şekilde farkına varmanızı sağlıyor. Bahsi geçen bu dataların tamamının sitenize pozitif ve güçlü değişimler getirebileceği aşikar.

Aşağıdaki 60 saniyelik hotjar tanıtım videosunu izlemenizi tavsiye ediyorum.

Hotjar’ın işletmeme sağladığı yararlar neler?

Son zamanlarda çıkan data değerlendirme araçları arasında “en iyi heatmap” özelliği taşıyan araç olarak nitelendirilen Hotjar, beraberinde getirdiği sayısız avantajla aslında işletmenize ciddi oranda katkı sağlayabilecek bir web analiz aracı olduğunu kanıtlıyor. Kullanımı kolay fonksiyonları ile hizmet veren Hotjar sayesinde ziyaretçilerinizin websitenizde nasıl vakit geçirdiğini anlık olarak izleyebilmeniz mümkün.

Anlık ziyaretçi takibinin yanı sıra Hotjar sayesinde kullanıcılarınızın daha çok sitenin hangi navigasyon bölümünde vakit geçirmeyi sevdiğini tespit etmeniz mümkün. Hotjar’ın farklı özellikli ısı haritaları sayesinde sitenin hangi kısımlarının daha fazla tıklama aldığını, hangi sayfalarda daha çok vakit geçirildiğini ve hangi sayfaların genel olarak daha fazla ilgi gördüğünü keşfedebilirsiniz.

Hotjar aynı zamanda belirlemiş olduğunuz sayfadaki fare ve yerleştirme hareketlerini de kayıt altına alarak kullanıcı bazlı takip yapmanızı da sağlayan, akıllı bir tool. Bu kayıtlar sayesinde tek bir sayfa üzerinde tam olarak hangi bölüm ve alanların ilgi çektiğini tespit ederek bir stratejilendirme yapmanız mümkün oluyor. Sadece ilgi çeken alanlar değil, aynı zamanda ilgi çekmekte başarısız olan alanlar da bu şekilde ayırt edilmiş olup iyileştirme çalıştırmaları yapılabiliyor.

Hotjar’ın bir diğer şaşırtıcı özelliği, site içinde doldurulmak üzere tasarlanan formlarda, kullanıcıların tam olarak hangi boşlukları doldurmakta zorlandıklarını tespit edebiliyor olması var.

Ziyaretçilerinize kısa anketler düzenleyerek geri bildirim toplayabilmeniz ve deneme amaçlı kullanıcı kiralayarak merak ettiğiniz konular üzerinde veri biriktirmeniz de Hotjar’ın diğer güzel özelliklerinden.

Hotjar’ın sunduğu temel hizmetler neler?

Hotjar yazılımının temelde ne tip hizmetler verdiğinden aslında kabaca bahsetmiş oldum; ama hepsini bir bir sıralayarak aracı daha iyi anlayabilmenizi sağlamakta da fayda vardır diye düşünüyorum.

  • Isı haritaları
  • Ziyaretçi kayıtları
  • Dönüşüm hunileri
  • Form verileri
  • Geri bildirim anketleri
  • Test kullanıcı kiralama
  • Sınırsız kullanıcı imkanı
  • Sınırsız cevap imkanı
  • IP block’lama özelliği
  • Yerelleştirme
  • Birden fazla cihazda kullanılabilme
  • Güçlü hedefleme
  • Davranışsal algoritmaların kolaylığı

Hotjar’ı işletmemde nasıl kullanabilirim?

Hotjar’ı işletmeniz için etkili ve verimli bir biçimde kullanabilmeniz için Hotjar’ın dijital pazarlama uzmanlarından gelen tavsiyelere kulak vermek faydalı olabilir. Hotjar’a göre aşağıdaki sıralama adımlarını takip ederek ilerlemeniz, kullanıcı deneyimini ve dönüşüm oranlarınızı hatrı sayılır biçimde artırmanıza yardımcı olacaktır.

  • Yüksek trafiğe ve yüksek hemen çıkma oranına sahip sayfalarda ısı haritaları (Heatmap) kullanın.
  • Geri Bildirim Anketleri’ni yüksek trafiğe sahip açılış sayfalarında kullanarak sayfadaki “tetikleyicileri” (Drivers) tespit edin.
  • Var olan kullanıcılarınıza ve müşterilerinize e-mail yolu ile anketler düzenleyin.
  • Sitenizin en büyük engellerini (Barriers) tespit edebilmek adına bir huni kurun.
  • Bu “engel” sayfalarında da Geri Bildirim Anketleri düzenleyin.
  • Yine “engelli” sayfalar için ısı haritaları kurun.
  • Engelli sayfalarda kullanıcıların tam olarak nereden çıkış yaptığını anlayabilmek için “Kullanıcı Geri Sar (Visitor Playback)” özelliğini kullanın.
  • Test kullanıcılar alarak “engelli” sayfaları gözlemleyin ve tetikleyicileri ortaya çıkartın.
  • Başarılı olduğunuz sayfalarda da bir Geri Bildirim Anketi düzenleyerek orada başarılı olmanızı sağlayan “havuçları (Hooks)” belirleyin.

Hotjar kullanmak kolay mı?

Hotjar kurulumu ve kullanımı, tahmin ettiğinizden de daha kolay bir süreç aslında. Tek yapmanız gereken websitenizin koduna birkaç satır kod eklemek ve Hotjar’ın işini yapmasını beklemek. Google Tag Manager ile kurulum yapabileceğiniz gibi, eğer halihazırda Google Analytics hesabınız varsa ve websitenize bağlıysa aslında Hotjar ekleyebilmek için ihtiyacınız olan her şeye sahipsiniz demektir.

Hotjar kurulumu nasıl yapılır?

Şimdi Hotjar kurulum detaylarına biraz daha yakından bakalım. Bir SEO uzmanı ya da bir dijital pazarlama uzmanı için Hotjar kurulumu aslında iki dakika içerisinde gerçekleşecek bir süreçtir desem, yeridir. Hotjar kurulumunu üç farklı şekilde tamamlamak mümkün: Manuel kurulum, Google Tag Manager ile kurulum ve WordPress ile kurulum.

  • Manuel kurulum: Yukarıda da bahsetmiş olduğum üzere tıpkı tüm analitik araçlar için olduğu gibi Hotjar kurulumu için de bir tracking code eklemesi yapmanız gerekecek. Tracking code’u Site Dashboard kısmında bulabileceğiniz gibi Site Management bölümünde de bulabilirsiniz. Tracking code kodunu, data elde etmek istediğiniz tüm sayfaların <head> bölümüne eklemeniz gerekir. Bununla birlikte eğer kodu websitesinin ana temasına eklerseniz, sitedeki tüm sayfalara kodu otomatik olarak eklemiş olacaksınız. Kodu yükledikten sonra birkaç dakika içerisinde Hotjar sizi tanıyacak ve anında verileriniz akmaya başlayacaktır.
  • Google Tag Manager ile kurulum: Tag manager ile Hotjar kurulumu gerçekleştirmek isterseniz bahsettiğimiz tracking code’u, yani izleme kodunu kopyalayarak Google Tag Manager üzerinde yeni bir etiket yaratmanız gerekiyor. Bunun için izlemeniz gereken adımlar şu şekilde:
    • “New” sekmesinden “Tag”e tıklayın.
    • Etiketin adını Hotjar olarak değiştirin.
    • Seçeneklerde “Custom HTML Tag” opsiyonunu işaretleyin.
    • Karşınıza çıkan HTML kod alanında kopyalamış olduğunuz tracking code’u yapıştırın.
    • Ardından sağ üst köşede bulunan “Firing Rules” bölümüne tıklayarak “Add” butonunu seçin.
    • “All Pages” özelliğini aktif etmeniz durumunda izleme kodunuz, tüm sayfalarınıza kopyalanmış oluyor.
    • İşlemi kaydetmek için “Publish” butonuna tıklamanız yeterli.
  • Hotjar WordPress kurulumu: Hotjar’ı kolaylıkla kurabileceğiniz bir diğer yöntem de WordPress ile kurulum. Yine diğer yöntemlerde olduğu gibi ilk olarak izleme kodunuzu kopyalayıp WordPress uzantılı sitenize onu eklemeniz gerekecek.Bunu gerçekleştirmek için dilerseniz özel bir WordPress eklentisi kullanabilir, dilerseniz de manuel olarak bütün sayfalarınıza tek tek ekleyebilirsiniz.

Hotjar heatmap’leri nasıl çalışır?

Hotjar’ın birden fazla ısı haritası bulunduğu için her bir heatmap’in de ister istemez kendine has bir çalışma prensibi var. Temel ısı haritası türlerine yakından bakacak olursak onları üç ana grupta toplarlamak mümkün.

  • Click heatmap’leri: Türkçe ifadesiyle tıklanma haritaları olarak kabaca tercüme edebileceğimiz bu ısı haritaları, ziyaretçilerin sitedeki tıklamalarını arşivler, görselleştirir ve onları ısı haritası formunda sizlere sunar. Siteniz üzerinde hangi sekmelerin ve hangi butonların ne sıklıkla tıklandığını, ne yoğunlukla kullanıldığını, ziyaretçilerin ise dikkatini daha çok hangi noktaların çektiğini gösteren tıklama haritası ile konum, biçim ya da renk değişimi isteyen butonları kolaylıkla keşfetmeniz mümkün.
  • Move heatmap’leri: Temel anlamıyla hareket haritası olarak tanımlayabileceğimiz bu ısı haritaları ise harekete dayalı bir harita sunmasıyla meşhur. Sayfa ziyaretçilerinin faresini hangi kısımlarda daha çok hareket ettirdiğiniz analiz eden bu harita sayesinde yine sayfa üzerinde majör değişikliklere gitmeniz mümkün olabiliyor. Sizin için kritik önem taşıyan bir içeriğin, bannerın ya da görselin yeterince aksiyon almadığını fark ettiğiniz anda gereken değişiklikleri yapabilir ve sitenizin UX performansını anında artırabilirisiniz.
  • Scroll heatmap’ler: Bu ısı haritaları ise size bir kaydırma haritası sunarak kullanıcıların sayfalar üzerinde farelerini ne oranda aşağı kaydırdığını gözler önüne seriyor. Kaydırma yoğunluğuna göre renk sınıflandırması yapan scroll heatmap’ler, kullanıcının sayfanın ne kadarı ile ilgilendiğini ve ne kadarının ilgisini çekmediğini apaçık ortaya koyuyor. Tüm sayfaları daha cazip, daha çekici ve daha fonksiyonel hale getirmeniz scroll haritaları ile mümkün hale geliyor.

Hotjar fiyatları ne civarda?

İster arama motoru optimizasyonu, ister dijital kanallar, ister pazarlama stratejisi için olsun; Hotjar kullanımının faydasını büyük ölçüde göreceğiniz kesin. Hotjar fiyatları için sabit bir ücret belirtmek doğru olmaz çünkü güncel rakam bilgisi yılın belli dönemlerinde değişebiliyor. Hotjar güncel fiyatları için burayı tıklamanız yeterlidir.

2 Yorum

Hemen Sende Yorumunu Yazabilirsin