Pazarlamanın Yeni Trendi: Influencer Marketing Nedir?

Dijital pazarlama her gün yeni bir pazarlama yöntemi ve tekniği ile karşımıza çıkıyor demek çok da yanlış olmaz. Bu yöntem ve tekniklerin verimliliği ve efektifliğinin ne düzeyde olduğu tartışması bir kenara dursun; şu sıralar özellikle revaçta olan ve pek çok marka için büyük etkiler yaratan bir pazarlama tekniğinden bahsetmeden olmaz. Bahsettiğim bu pazarlama taktiği influencer marketing olarak geçiyor ve Türkçe’ye kaba tabirle “etkileyenin pazarlaması” olarak çevriliyor. Tabii bu tabiri bu şekilde çevirdiğim zaman herhangi bir anlam ifade etmesini beklemek doğru olmaz; dolayısıyla da influencer marketing nedir, yakından bakmak gerekir.

Önemli Not:
Eğer kısa sürede geniş kitlelere hitap etmek,  influencer marketing çalışmalarınıza ivme kazandırmak istiyor ve bu konuda bir influencer marketing ajansı ile ilerlemeyi planlıyorsanız ajans seçerken çok dikkat etmelisiniz. Seçeceğiniz ajansın daha önce yaptığı çalışmalar ve aynı zamanda bu çalışmaların ne kadar yararlı olduğu konusunda bilgi edinmelisiniz. Bunlar sizin ve çalışmalarınız için önemli etkenlerin başında gelecektir.

Influencer Marketing Nedir?

Influencer marketing kavramının doğrudan çevirisi “etkileyenin pazarlaması” olarak geçiyor demiştik. Buradan anlayabileceğiniz gibi influencer pazarlama kavramı daha çok “etkileyici” rolde olan bir lider ya da rol modelden faydalanarak ortaya çıkan kampanya olarak nitelendiriliyor. Günümüzde bu lider ya da rol model çoğunlukla gündemi meşgul eden bir ünlü, popüler bir sima ya da bir sosyal medya fenomeni formunu alıyor.

Temelde influencer marketing ya da Türkçeleştirilmiş adı ile influencer pazarlama, markanızın mesajını daha büyük pazarlara yetiştirebilmek için kilit liderlerden faydalanmak olarak tanımlanabilir. İşin aslına bakarsanız influencer marketing ile gündelik olarak pek çok yerde farkında olmasak bile karşılaşıyor ve adeta onu yaşıyoruz diyebilirim. Doğrudan bir tüketici grubuna pazarlama faaliyetleri yürütmek yerine influencer marketing hizmeti ile aslında tüketiciye onları “etkileyebilecek” bir lider ya da fenomen sunuyor. Bu yazımda sizlere influencer marketing kavramını derinlemesine açıklayarak influencer marketing örnekleri verecek ve influencer kampanya oluşturan elementlerden bahsedeceğim.

Influencer Marketing Nasıl Yapılır?

İşin aslına baktığınız zaman influencer marketing iki farklı pazarlama tekniğinden destek alır: Sosyal medya pazarlaması ve içerik pazarlaması. Pek çok influencer marketing kampanyasının öyle ya da böyle bir noktasında sosyal medya bileşeni mevcut oluyor ve “influencer” olarak tanımlanan kampanyanın kilit bireyleri de bu sosyal medya bileşenlerini kendi kişisel sosyal kanallarından paylaşarak dağıtma görevini üstleniyor. Bu influencer’lar sosyal medya üzerinden, medyadan, müzik ve eğlence sektöründen ya da gündemden seçilebiliyor.  Bununla birlikte influencer marketing kampanyası yürütmek isteyen firmanın içinde bulunduğu sektörün de bu kişilerin seçiminde önemi büyük. Örneğin spor sektöründe faaliyet gösteren bir firma ünlü futbolcular ya da spor adamları ile çalışabileceği gibi bir e-ticaret firması ünlü bir YouTuber ya da bir Twitter fenomeni ile anlaşmaya gidebilir. Bu gibi örnekleri tabii ki çoğaltmak mümkün.

Influencer Marketing Nasıl Yapılır

Influencer Marketing Nasıl Yapılır

Pek çok influencer kampanyası aynı zamanda bir içerik elementini de bünyesinde barındırıyor. Bu içerik pazarlaması elementi çerçevesinde ya siz marka olarak influencer için bir içerik yaratıyorsunuz ya da onlar kendi içeriklerini kendileri oluşturuyor. Her ne kadar sosyal medya ve içerik pazarlaması çoğunlukla influencer marketing kampanyalarının içerisine yerleştirilse de influencer marketing ile aynı şey olmadığı konusunda anlaşalım isterim.

Ağızdan Ağıza Pazarlama (Word-of-Mouth Marketing) ve Influencer Marketing Arasındaki Fark Nedir?

Bazı kesimler ağızdan ağıza pazarlama ile influencer pazarlamayı birebir aynı tutuyor, ancak gerçek şu ki bu iki pazarlama disiplini arasında yadsınamayacak farklılıklar var. Influencer marketing kilit bireylerin çevrelerini belirli bir marka ile ilgili “etkileri altına alması” üzerine kurulu bir konsept iken ağızdan ağıza pazarlama (WOM Marketing) aktif olarak iletişim ve muhabbetin geçtiği kanal olarak karşımıza çıkıyor. Başka bir deyişle neredeyse her influencer marketing kampanyası çerçevesinde doğası gereği bir ağızdan ağıza pazarlama konsepti yatıyor. Tabii öte yandan her ağızdan ağıza pazarlama kampanyasında bir influencer marketing konsepti olduğunu söylemek mümkün değil.

Influencer Marketingin Ana Elementleri Nelerdir?

Az önce de bahsettiğim gibi influencer marketing kendi başına ayrı bir pazarlama disiplini olarak karşımıza çıkıyor; bu yüzdendir ki bir influencer marketing kampanyası yaratmak istediğinizde belli başlı anahtar elementlere ihtiyacınız olacaktır. Bu elementlerden en önemlilerini sizin için şu şekilde sıralayabilirim:

  1. Anahtar marka ya da ürün influencer’ları belirleyin. Bunu manuel olarak yapabileceğiniz gibi influencer pazarlamasına özel platform ve araçlardan da yararlanabilirsiniz. Ücretli ve üyelik gerektiren tool’lar ile karşılaşabileceğiniz gibi ücretsiz yazılımlara da denk gelmeniz mümkün. Burada önemli olan bu kampanya için bütçenizi ne kadar esnetmeye hazır olduğunuzdur.
  2. Bu influencer’lara yönlenen bir pazarlama kampanyası oluşturun. Pazarlama kampanyasını bu kişiler ile paralel olarak hazırladığınızdan ve onların da görüşünü aldığınızdan emin olun; ancak kontrolü tamamen onlara vermekten kaçının.
  3. İnfluencer’ların büyük bir hedef tüketici kitlesine karşı farkındalık uyandırabileceği ikinci bir pazarlama kampanyası yaratın. Bu kampanya ile A/B testleri yapabilir ya da diğer kampanya sonuçları ile karşılaştırmalar yapabilirsiniz.
  4. Ulaştığınız kişileri, gerçekleşen satış rakamlarını ve genel olarak marka bilinirliğine dair metrikleri takip ederek ölçümleyin. Bu ölçümlemeleri raporladığınız takdirde bir sonraki influencer marketing kampanyası süreçlerinizde nerede yanlış ve nerede doğru yaptığınızı bilecek, buna göre hareket ederek daha iyi sonuçlar elde etme kapısını açmış olacaksınız.

Neden Influencer Marketing?

Söz konusu pazarlama ve zaman içerisinde evrimleşerek gelişen pazarlama teknikleri olduğu zaman pazarlama çağının kökten uca değiştiğini inkar edemeyiz. Bu da ister istemez verimli pazarlama ve reklamcılık tekniklerinin tanımlarının da aynı şekilde köklü bir değişikliğe uğradığı anlamına geliyor. Sadece bir düşünün; en son ne zaman bir dergiyi baştan sona alıp okudunuz? Ya da en son ne zaman izlemek istediğiniz bir filmi için bir DVD satın aldınız? Ünlü bir simanın samimiyetsiz bir biçimde bir ürünü tanıtırken markanın neden bu kadar masraf altına girdiğini düşünmekten de kendinizi alıkoyamıyorsunuz, değil mi?

Tüm bu soruları sormamın tek bir sebebi var: Geleneksel pazarlamacılık modeli artık kırıldı ve yerine başta influencer marketing olmak üzere pek çok yeni nesil pazarlama tekniğine bıraktı. İşin aslına bakarsanız influencer marketing çalışmalarının bu kadar hızlı ve atik bir biçimde yayılmasının sebebi de tam olarak bu. Her ne kadar henüz yeni yeni gelişmeye başlasa da influencer marketing her türde ve boyutta işletme için hem verimli hem uygun maliyetli bir pazarlama tekniği olarak kabul edilmeye başlandı. Yapılan araştırmalara göre influencer marketing kullanan pazarlama uzmanlarının yüzde 63’ü bütçelerini artırmayı başarmış bile. Yüzde 32’si ise influencer marketing çabalarının genel pazarlama çabalarında kritik bir rol oynadığını vurguluyor. Peki, neden influencer marketing? Gelin, yakından bakalım.

Daha orijinal ve özgün bir yapısı vardır: Orijinallik ve özgünlük oldukça nadir rastlanan özellikler; özellikle söz konusu herhangi bir pazarlama kampanyası olduğunda. Bunu kendinize kanıtlamak için yapmanız gereken tek şey, size “Dünyadaki en kolay zayıflama yöntemi” sloganı ile gelen bir markaya ne kadar inandığınızı sorgulamak. Influencer kampanyaları geleneksel reklam yöntemlerine göre çok daha organik bir biçimde büyür ve gelişir. Bunun sebebi kampanyalar esnasında kullanılan influencer’ların halk tarafından daha çok lider ya da rol model olarak görülmesidir. Kitlesini bilgilendirmeye ve onlarla iletişim kurmaya zaman ve para yatıran bir marka bu sayede güvenilir bir kaynak haline geliyor ve insanlar onun söyleyeceği şeyleri daha da itina ile dinlemeye başlıyor.

Maliyet açısından daha verimli ve faydalı: Söz konusu influencer marketing fiyatlandırma sistemi olduğu zaman tek bir standardın olmadığını rahatlıkla söyleyebilirim. Bazı influencer’lar sadece kendi markalarının büyümesine yardımcı olacağı için sizin markanızla iş birliği yapma yoluna gidiyor. Özel bir URL ve birkaç ücretsiz numune ürün ile pek çok influencer’ı kampanyanıza dahil olmasına ikna edebilirsiniz. Tabii işler her zaman bu kadar kolay ve ucuz yürümüyor; ancak yine de influencer marketing kampanyalarının diğer offline pazarlama yöntemlerine kıyasla kesinlikle daha düşük maliyetli olduğunu vurgulamak mümkün.

Marka imajınızı güçlendirmenize yardımcıdır: İçinde bulunduğumuz yıl 2017 olduğundan mütevellit sizlere sosyal medya pazarlamasının ne kadar önemli olduğunu anlatmayacağım; bunu hali hazırda çok iyi derecede bildiğinizi varsayıyorum. Sosyal medya sitenize devasa oranda trafik getirebilme potansiyeline sahiptir; bu da siz ve tüketiciniz arasında muazzam bir bağ kurmanıza vesile olur. Bu trafiğin SEO‘ya olan katkısını da göz ardı etmemek lazım. Bu bağlamda sosyal medya üzerinden influencer marketing kampanyalarınız ile yürüttüğünüz çabaların kinetik enerjisi de yabana atılır gibi değil. Influencer grupları aslında düşünce liderleri olarak kabul görüyor, bu yüzden de onlar sizin ürün veya hizmetinizi tanıttıklarında ve tavsiye ettiklerinde insanlar bunu dinliyor ve etkileşime giriyor. Böylece her iki taraf da kazanmış oluyor.

Influencer Marketing Kampanyası Sırasında Dikkat Edilmesi Gerekenler

Şu zamana kadar influencer pazarlamanın ne kadar verimli, düşük maliyetli ve etkili olduğundan konuştuk ve onu övüp durduk. Tabii bu kadar popüler olan bir pazarlama taktiğinin kendine has tuzakları da yok değil. Bir influencer marketing pazarlaması yürütürken dikkat etmeniz gereken birkaç püf nokta var. Her şeyden önce birlikte çalıştığınız influencer’lar üzerinde gerçekten bir hakimiyetinizin olmadığının farkında olmak zorundasınız. Onlar hala sizin kontrolünüz dışında istedikleri içerikleri yayımlayabilir ve markanız ile çelişkiye düşecek paylaşımlarda bulunabilirler. Bu bağlamda her daim bilinçli ve dikkatli olmanızda fayda var.

Bir diğer önemli olan nokta da telif ve sınai haklar kanunları ile çelişmemeniz. Herhangi bir influencer marketing kampanyasına başlamadan önce bilmeniz gereken tüm hukuki kuralları iyice öğrendiğinizden ve herhangi bir yasal boşluğa düşecek bir risk almadığınızdan emin olmalısınız. Kampanya öncesi gerekli izinlerin alınması, telif hakları konularında gol yememeniz açısından çok mühim bir nokta.

Bir “Influencer” Nasıl Değerlendirilir?

Tabii ki bir influencer pazarlaması kampanyasının en önemli etmeni “influencer” olarak seçeceğiniz lider kişidir. Kampanyanız için kullanmak istediğiniz bir fenomenin ya da liderin şirket profiliniz için uygun olup olmadığını tespit edebilmek için başvurabileceğiniz belli başlı metrikler vardır. Her şeyden önce bu kişinin hedef kitlesini araştırmanız gerekir. Buradaki hedef kişinin hedef kitlesi ile kendi hedef kitlenizin iyi kötü uyuşuyor olmasıdır. Mesela organik bebek ürünleri satan bir firmaysanız ve hedef kitlesi ergenler ve milenyum kuşağından oluşan bir kişi ile influencer marketing kampanyası yürütüyorsanız bu işi çok yanlış anlamış olma ihtimaliniz yüksek. Kullanıcı personaları geliştirerek bu personalara hitap edebilecek bir influencer’ı aramak bu noktada atabileceğiniz en doğru adımlardan bir tanesi olacaktır.

Influencer marketing kampanyası için doğru kişiyi seçerken göz önünde bulundurmanız gereken bir diğer önemli metrik de o kişinin takipçi sayısıdır. Eğer kişinin birkaç bin takipçisi varsa bu çok da geniş bir hedef kitleye hitap edemeyeceğiniz anlamına geliyor; bu noktada da harcadığınız zaman ve eforun değer olup olmadığını sorgulamak lazım. Öte yandan yüz binlerce takipçisi varsa ancak bu takipçiler arasında aktif kullanıcı sayısı düşükse bu da sizin için efektif bir lider kişi olmayabilir. Önemli olanın nicelik değil, nitelik olduğunu unutmamak lazım.

Bir influencer ile anlaşmaya varmadan önce dikkat etmeniz gereken bir diğer önemli nokta da o influencer’ın ürettiği içeriğin kalitesidir. Kampanyaya başlamadan önce kampanyada kullanmayı hayal ettiğiniz kişinin daha önceden üretmiş olduğu içerikleri incelemenizde fayda var. Kişinin dili, hitabı ve bakış açısı şirket politikanızla uyuşmayabilir ve içerikler elinize ulaştıktan sonra aslında yanlış bir karar vermiş olduğunuzun farkına varabilirsiniz. Ne de olsa vejetaryen bir restoran işletiyorsanız influencer’ınızın Intagram’ında kürk giymesini istemezsiniz, değil mi?

Sonuç olarak influencer marketing faaliyetleri özellikle son yıllarda tüm pazarlama teknikleri arasında bir yükselişe geçti. Buna hakkı da var; ne de olsa doğru çerçeveler içerisinde yürütülen influencer marketing kampanyaları başarılı sonuçlar ve etkileyici rakamlar ile geri dönüyor. Bu noktada influencer pazarlaması kampanyası uygulamadan önce dikkat etmeniz gereken noktaları itina ile tespit ettikten ve kampanyayı usulüne uygun yürüttükten sonra sizin de aynı şekilde pozitif sonuç ve metrikler elde etmeniz mümkün.

Sizde bu konuyla ilgili fikirlerinizi aşağıdaki yorum bölümünden paylaşabilirsiniz. Yorumlarda buluşalım!

Hemen Sende Yorumunu Yazabilirsin