Neden Sosyal Medya

Neden sosyal medya başlıklı bu yazıda daha çok işletmeler için sosyal medyanın neden bir tercih olmaktan çıkıp, zorluluk haline geldiğini işlemeye çalıştım. İçeriği bu kadar uzun tutmayı planlamamıştım fakat sosyal medya yönetimi ve sosyal medya pazarlaması konularının avantajlarını yüzeysel olarak geçmek yerine biraz daha derinlemesine işleyip, aklınızdaki sorulara yanıt bulmanızı sağlamak istedim. Keyifli okumalar 🙂

Hatırlar mısınız; bir zamanlar sosyal medya “çoluk çocuğun” takıldığı, markaların hiçbir fayda sağlayamayacaklarını düşündüğü, gelip geçici ve sadece eğlenceden ibaret bir heves olarak görülüyordu. Neyse ki zaman içerisinde bu ön yargıların tamamı bir bir kırıldı, sosyal medyanın bünyesinde barındırdığı potansiyelin farkına varıldı ve ortaya şu anki çarpıcı istatistikler çıktı: Dünyada yaklaşık 3 milyar internet kullanıcısı var ve bunların 2 milyarından fazlasının en az bir sosyal medya hesabı var. Facebook, Instagram ve Twitter gibi popüler sosyal medya platformları gerçek anlamda birer pazarlama devi haline gelerek markalara müşteriler ile ilgili kıymetli datalar sunmaya ve onlara muhtemel müşterilerini büyük oranda ücretsiz bir biçimde gözlemleme fırsatı yaratmaya başladı. Bugün ise karar kesin ve net: Sosyal medya markalar için opsiyonel olmaktan çıkalı çok oldu. Ne satıyor ve kime satıyor olursanız olun, sosyal medyayı bir pazarlama aracı olarak kullanmanın markanızı büyütmenize ve satışlarınızı artırmanıza yadsınamaz katkıları olduğu ortada.

Twitter, Facebook, LinkedIn ve Instagram benzeri sosyal medya ağları markanız için ciddi oranda online görünürlük sağlamakla kalmaz, aynı zamanda insanların – en önemlisi de tüketicilerinizin, potansiyel müşterilerinizin ve rakiplerinizin – neler hakkında konuştuğu ile ilgili çok kıymetli verilere ulaşmanıza yardımcı olur. Oyunun bu aşamasında aktif bir sosyal medya varlığına sahip olmamak markanıza, satışlarınıza, çalışanlarınıza ve önemlisi de kendinize yapabileceğiniz en büyük kötülüklerden bir tanesi. Peki, sizin markanız neden sosyal medya kullansın? Tahmin edebileceğiniz gibi bunun altında yatan pek çok istatistiksel, verisel ve mantıksal sebep var. Merak etmeyin, “Sosyal medya nedir?” temalı bir giriş seviyesi yazının aksine bu yazıda sosyal medya kullanımının markanıza, işletmenize ve satışlarınıza sağladığı somut ve elle tutulur sonuçlarından bahsedeceğim.

  1. Sosyal medya aracılığıyla çok kıymetli kullanıcı bilgilerine ulaşabilirsiniz.

Sosyal medya gerçek zamanlı olarak kullanıcılarınız ve potansiyel müşterileriniz ile ilgili dev miktarlarda veri üretmekte. Bunun farkına varabilmek için en büyük sosyal medya platformlarının en basit günlük verilerine bakmak yeterli. Her gün Twitter üzerinden yaklaşık 500 milyonun üzerinde tweet, Facebook üzerinden 4.5 milyarı aşkın beğeni ve Instagram üzerinden 95 milyonu aşkın fotoğraf ve video paylaşılıyor. Bu etkileyici rakamların altında ise müşterileriniz ile ilgili eşi benzeri olmayan bilgi kaynakları yatıyor: Müşterileriniz kimler? Neyi sever, neyi sevmezler? Ne yer, ne içeriler? Kaç yaşındalar ve nerede yaşıyorlar? Markanız hakkındaki düşünceleri neler? Siz de oluşturacağınız günlük aktif iletişim çabaları ve “sosyal meyda dinlemesi” ile ilgili tüketici verilerini toplayabilir ve stratejik işletme kararları alabilmek üzere bu verilerden faydalanabilirsiniz.

  1. Marka farkındalığınızı ve müşteri sadakatini artırabilirsiniz.

Sosyal medyada bir varlığınız olduğu zaman müşterilerinizin size ulaşmasını ve sizinle bağlantı kurmasını otomatik olarak kolaylaştırmış oluyorsunuz. Müşterilerinizle sosyal platformlarda kurduğunuz bağ ise diğer kanallara oranla müşteri geri gelme oranlarını (retention) ve marka sadakatini müthiş oranda artıran bir bağ niteliği taşıyor. Sizi takip eden müşterileriniz halihazırda günde birden çok kez sosyal medya hesaplarını ziyaret ettikleri için organik olarak sizin ile karşılaşmış olacaklar. Son dönemlerde yapılan bir araştırmaya göre ABD’de sosyal medya üzerinden sevdikleri markaları takip eden kullanıcıların o markalara yüzde 53 daha fazla bağlı ve sadık olduğu ortaya çıkmış.

  1. Gerçek zamanlı sonuçlar eşliğinde hedef kitleye özel reklamlar oluşturabilirsiniz.

Sosyal medya reklamları özellikle işletmenizin tanıtımını yapmak ve içeriğinizi kitlesel olarak yaymak için oldukça uygun ve düşük maliyetli bir reklam biçimi. Sosyal medya kanallarındaki reklamlar aynı zamanda oldukça güçlü hedefleme opsiyonları sunmaları ile ön plana çıkıyor ve doğru hedef kitleye nokta atışı yapıp direkt ulaşmanızı sağlıyor. Örneğin LinkedIn üzerinden bir reklam kampanyası yürüttüğünüz zaman başta lokasyon, şirket, iş ünvanı, cinsiyet ve yaş olmak üzere pek çok farktöre göre filtreleme ve segmentasyon yapmanız mümkün. Facebook kampanyasında da aynı esneklikle segmentasyon yaparak hedeflerinizi demografik, davranışsal ve ilgisel olarak belirlemeniz mümkün hale geliyor. İşin en zevkli kısmı ise reklamlar yayındayken gerçek zamanlı olarak reklamların performansını, kaç kişiye ulaştıklarını ve nasıl sonuçlar aldığınızı ölçebiliyor olmanız.

  1. Daha yüksek dönüşüm oranlarına ulaşabilirsiniz.

Sosyal medya uygulamaları, düzenli etkileşim ve doğru olarak zamanlanmış müşteri hizmetleri aracılığıyla satışları ve geri gelen müşteri oranlarını arttırmanıza olanak sağlar. Sizi daha yüksek dönüşüm oranlarına (conversion lead) yaklaştıracak olan sosyal medya bu vesile ile kullanıcı tabanınızı da genişletmenize yardımcı olur. 2015 yılında yapılan bir araştırmaya göre dünya klasmanındaki firmalar, işletmeleri ile ilgili kilit kararlar alma ve yeni iş fırsatlarını değerlendirme konusunda sosyal medya kanalını en etkili kanal olarak seçmiş. Yine aynı yıl yapılan başka bir araştırmaya göre ise sosyal medya üzerinden satış etkileşimi yürüten şirketlerin yüzde 75’i son 12 ay içerisinde satışlarında ciddi bir artış gözlemlediklerini belirtmiş. Yeterince çaprıcı rakamlar, değil mi?

  1. Başka kanallarda olmayan, zengin bir kullanıcı deneyimi sunabilirsiniz.

Sosyal medya üzerinde olmasanız bile aslında çoğu müşteriniz – en önemlisi de potansiyel müşterileriniz – sizin orada olmanız beklentisi içerisinde. Müşteri hizmetleri devri değişti: Şimdilerde tüketicilerin yüzde 67’si satış ve müşteri desteği almak için sosyal medyaya yöneliyor. Tüketicilerin buradaki platformlardan beklentileri ise çok net: 7/24 destek, kolay erişim ve hızlı çözüm. Bu beklentileri özellikle sosyal medya platformlarında karşılayabilen şirketler takdir edersiniz ki otomatik olarak rakiplerinin 1-0 önüne geçmiş oluyorlar. Konu ile ilgili yürütülen bir araştırmaya göre sosyal medya üzerinden müşteri desteği sağlayan şirketlerin yıllık ROI (yatırım getirisi) oranları yüzde 7.5 oranında daha yüksek oluyor.

Sosyal Medya Kullanıcı Deneyimi

  1. Site trafiğinizi ve arama sonuçlarındaki sıralamanızı artırabilirsiniz.

Sosyal medya platformlarının markalar için sağladıkları belki de en büyük avantajlardan bir tanesi site trafiğini artırmaları. Yürüttüğünüz sosyal medya uygulaması insanların websitenize gelmesini sağlamakla kalmaz, aynı zamanda size sosyal medya paylaşımı kazandırdıkça arama sayfaları sonuçlarında daha yüksekte çıkmanıza olanak sağlar. Sosyal medya kullanmanın sitenizin SEO çalışmalarına katkıda bulunduğunu büyük bir ihtimalle söylememe gerek yok. Arama motoru botları hangi sayfaların düzenli olarak trafik aldığını, hangilerinin ise unutulmuş ve ihmal edilmiş olduğunu çok iyi anlarlar. Sosyal medya kanallarındaki varlık ve bu kanallarda paylaşılan içeriklerin optimizasyonu olmadan dört dörtlük bir SEO stratejisi düşünülemez.

  1. Rakiplerinizin neler yaptıklarını çok daha rahat takip edebilirsiniz.

Rakipleriniz sosyalleşiyor, katılmak istemez misiniz? Alınan son verilere göre markaların yüzde 91’inden fazlası birden fazla sosyal medya platformu kullanıyor. Sosyal medya takibi (social media monitoring) sayesinde rakipleriniz hakkında en belirleyici bilgilere ve ipuçlarına ulaşmanız mümkün. Bu tip istihbarat size stratejik kararlar verme konusunda yardımcı olarak rakiplerinizin bir adım önüne geçmenize olanak sağlar. Bununla birlikte sektörel değişimlere, trendlere ve rakip kampanyalara ulaşmak da çok daha basit hale gelir.

  1. Paylaşmak istediğiniz içeriği çok daha hızlı ve kolay bir şekilde paylaşabilirsiniz.

Sosyal medya öncesi dünyayı hayal edin. O dönemlerde pazarlama uzmanları, reklam ve kampanya içeriklerinin müşterilerine en kısa zamanda ulaşması için elinden geleni yaparlardı, ancak çoğu zaman bu süre zarfında geçen zaman onları tatmin etmezdi. Şimdilerde ise söz konusu marka içeriğini yaymak olduğunda sosyal medya ağlarının adresini paylaşmak yetiyor. İnternet kullanıcıları halihazırda vakitlerinin çok büyük bir kısmını bilgisayar başında, internette ve sosyal medya hesaplarında geçirdikleri için markanız ile ilgili herhangi bir bildirim yayınladığınızda bunun gözden kaçma olasılığı çok düşük.

  1. Coğrafi hedefleme (geo-targetting) içeriği oluşturabilirsiniz.

İletmek istediğiniz mesajı belirli bir hedef kitle ile lokasyon bazlı olarak paylaşmak için en ideal yollardan bir tanesi sosyal medyanın güncel trendlerinden biri olan coğrafi hedeflemeyi kullanmak. Facebook ve Twitter gibi sosyal ağların doğru içerik çeşitleri eşliğinde doğru kitle ile iletişim kurulmasını sağlayan özel araçları bile var. Bu noktada her şeyden önce önemli olan hedef kitlenizi doğru seçmiş olmanız ve yayınladığınız mesajın kitle ile uyumlu olduğundan emin olmanız.

  1. Kullanıcılar ile kalıcı ilişkiler inşa edebilirsiniz.

Şu noktada anlaşmak gerek: Sosyal medya, markanızın satış rakamları ile hava atabileceğiniz, markanızı sürekli olarak övebileceğiniz ve rakiplerinizi kıskandırma çabalarına girebileceğiniz bir platform değil. Burası sizin için öncelikli olarak tüketicileriniz ve potansiyel kullanıcılarınız ile bir ilişki kurabileceğiniz, çift şeritli bir yol olmalı. Marka ve tüketici arasında kurulan sosyal medya diyalogları geleneksel pazarlama yöntemlerinin asla erişemeyeceği bir bağ oluşturma fırsatı yaratıyor, bu nedenle de bu dinamiklerden sonuna kadar yararlanmakta fayda var. Sosyal medya reklamlarının yüksek oranda kişiselleştirilebilme özelliği, daha samimi ve rahat bir dil kullanabilme esnekliği ve görselliği ön planda tutabilme olanağı birleşince ortaya birebir marka-müşteri ilişkisi oluşturmak için mükemmel bir zemin çıkıyor.

İşin özü şu ki birden çok sosyal medya kanalında kendinizi hakkıyla temsil etmediğiniz sürece online görünürlüğünüzün ve popülerliğinizin artmamasına şaşmamak lazım. Düzenli olarak takipçileriniz, sektörden gazeteciler ve ünlü isimler ile iletişim ve etkileşim kuruyor olmanız ise size tahmin etmediğiniz oranda avantaj sağlar. Sosyal medyayı bir pazarlama aracı olarak kullanmanın belki de en güzel faydalarından bir tanesi ise çok eğlenceli olması!

Neden sosyal medya üzerinde bir işletmenin konumlandırılması gerektiği üzerine okuduğunuz bu içerikten memnun kaldınız mı? İçeriği tamamlayıcı önerileriniz var mı? Konuya dair görüşleriniz neler? Bunları aşağıdaki yorum kısmından iletirseniz çok memnun olurum.

Sosyal medya danışmanlığı ile hizmeti almak veya sunduğum diğer hizmetlerden yararlanmak ister misiniz?

İletişim

Hemen Sende Yorumunu Yazabilirsin