Startuplara Özel SEO Danışmanlığı ve Avantajları | Ömer Akgün

Startuplara Özel SEO Danışmanlığı ve Avantajları

Eğer bir startup sahibiyseniz arama motoru optimizasyonu süreci sizin için çok ama çok kısa bir süre içerisinde tam anlamıyla bir kabusa dönüşebilir. Yeni startupların çok büyük bir kısmı, SEO’nun dijital pazarlama dünyasında ciddi başarı getirdiğinin hali hazırda farkında; ancak pek çoğu arama motoru optimizasyonunun nasıl yapıldığı konusunda en ufak bir fikre bile sahip değil. Startuplar için SEO dediğimiz zaman size yol gösterecek, en temel SEO adımlarını birlikte atmanızı sağlayacak, sitenizin arama motoru optimizasyonu süreçlerini A’dan Z’ye eline alıp optimize edilmemiş bir alan bırakmayacak bir SEO danışmanına ihtiyacınız varsa, doğru adreste olduğunuz kesin. Bu yazımda size startuplar için SEO’nun önemini anlatmakla kalmayacak, bir SEO uzmanı olarak benden startupınız için hangi hizmetleri alabileceğinizi ve ne tür sonuçlar elde edebileceğinizi göstereceğim.

Startuplar İçin SEO: Nedir, Ne Değildir?

Startup İçin SEOÖncelikle şunu belirteyim: Dünyanın her bir köşesinde bulunan yüzlerce, hatta belki de binlerce SEO danışmanlığı şirketi, her gün yeni startuplar ile iletişime geçerek SEO danışmanlık hizmeti vermek istediklerini söylüyor ve her biri de aynı sonucu vaat ediyor: Arama sonuçlarında üst sıralarda çıkmak ya da Google’da ilk sırada çıkmak. Kimi SEO danışmanı ajans, size aylık beş haneli trafik getirisi sözü verirken kimileri ilk birkaç ayınız içerisinde aklınızın almayacağı oranda organik trafik vaadi verecektir. Burada içine düşeceğiniz karmaşa ve kafa karışıklığı çok normal; hele ki dijital pazarlama dünyasına yeni girmiş ve sınırlı bir bütçe ile hareket eden bir startup için bu, aşırı yüklemeden başka bir şey değil.

İşini yeni yeni eline almaya başlayan bir startup için aslında uçuk kaçık rakam ve istatistik vaatlerinden çok, startuplar için SEO faaliyetlerinin nasıl bir rekabetçi avantaj sağlayacağı ile ilgili bilgilere ihtiyacı var. Herhangi bir startup SEO olmadan içinde bulunduğu sektörde iki aydan fazla dayanamaz; asıl çarpıcı gerçek aslında da bu.

Startuplar için SEO basittir: Organik aramalar doğal olarak yüksek kalitede müşteri ve satış potansiyeli getirir. Bir kişi arama motorları üzerinden bir arama yaptığı zaman o konu, o ürün ya da o hizmet ile ilgili daha fazla bilgi edinmek istediği kesinlikle bellidir. Web siteniz arama sonuçlarında ne kadar üst sıralarda çıkarsa, sitenize kaliteli “lead” gönderme olasılığınız da o kadar artar. Sağlam bir SEO stratejisine yatırım yaptıktan sonra bir yandan sitenizde kaliteli “lead”ler oluşmaya devam ederken diğer yandan siz, o bir sonraki yatırım turu üzerinde yoğunlaşabilirsiniz. Daha önce SEO danışmanlığı yaptığım startuplarda gözlemlediğim en önemli noktalardan bir tanesi de bu: SEO gibi teknik bir yükün üzerinden alındığı startup sahibi, startupını büyütmek ve daha iyi yerlere getirebilmek için gerekli konsantrasyonun tamamını bu sürece verebiliyor, böylece dikkati bölünmüyor ve dağılmıyor.

Startuplar İçin SEO Neden Önemli?

Startuplar için SEO’nun önemine baktığımız zaman karşımıza sayısız avantaj çıkıyor desek yeridir. Bunlardan bazılarını şöyle sıralamak mümkün:

  • Organik arama sonuçları daha kaliteli ve alakalı trafik getirir.
  • Startupınız için uygulayacağınız SEO çalışmaları, yine danışmanlık alarak uygulayacağınız paralı reklam çalışmalarına oranla daha düşük maliyetlidir.
  • Sağlam bir SEO stratejisi, siz yatırım alma ve büyüme üzerine yoğunlaşırken sizin yerinize kaliteli trafik ve dönüşümler toplayarak kendi kendinizi döndürmenize vesile olur.
  • En güvenilir haber ve bilgi kaynağı olarak görünen arama motorlarında ilk sıralarda çıkmanız, yeni yeni gelişmekte olan markanız için bilinirlik ve görünürlük sağlar.

Startuplar İçin SEO Planı Nasıl Oluşturulur?

Startup SEO PlanlamasıHer ne kadar size bariz gibi görünse de SEO danışmanlığı tecrübelerime dayanarak şunu söylemem gerekiyor: İyi bir startup SEO stratejisi için ne istediğinizi bilmek ve doğru stratejiyi kullanıyor olmak çok önemli. Bir startup olarak size danışmanlık veren ajanslardan pek çok farklı şey duyacağınız kesin. Kimisi bir bloğa ihtiyacınız olduğunu söyleyecek, kimisi içerik pazarlaması faaliyetlerinize daha fazla yatırım yapmanız konusunda sizi baskılayacak, kimisi de daha fazla case study (vaka çalışması) uygulamanızı veya sosyal medyada daha aktif bir varlık sürdürmenizi isteyecektir. Bunların hepsi tabii ki startup için SEO stratejisinin ayrılmaz ve önemli birer parçası; ancak elinizdeki sınırlı kaynak ve ağ genişliği ile bir startup olarak sizin en önemli noktalara odaklanıyor olmanız çok mühim. Bu önemli noktaları önceliklendirirken ise işletmeniz, hedef kitleniz ve sektörünüz için en mantıklı olan parçaları ayırt edebilmeniz gerekiyor. İlk etapta startuplar için SEO stratejisi oluştururken başarılı bir strateji oluşturup oluşturmadığınızı anlayabilmeniz için şu sorulara “evet” yanıtını veriyor olmanız lazım:

  • Web sitesi içeriğim hedef kitleme değer katıyor mu?
  • Web sitem müşterilerimin sorularını cevaplıyor mu?
  • Hedef kitlem ile aynı dili kullandığıma emin miyim?
  • Kişiler aradıkları şeyi web sitem üzerinde bulabiliyor mu?

Startup İçin SEO Stratejisi Nasıl Oluşturulur?

Gelelim işin detaylarına. Ben dahil startuplar için SEO danışmanlığı yapan herkes, siteniz için SEO çalışmalarına başlamadan önce bir strateji belirlemeniz gerektiğini söyleyecektir. Startupınız için SEO danışmanlığı almanın belki de en büyük avantajlarından bir tanesi budur; stratejinizi sistematik ve belirli amaçlar doğrultusunda belirleyerek planlı SEO çalışmaları yürütmeniz, rakipleriniz içerisinde sizi bir adım öne çıkartacaktır.

  1. Web siteniz için hedefler belirleyin: Web sitenizin hangi amaca hizmet ettiğini ve neden var olduğunu gerçekten biliyor musunuz? Tam olarak hangi amacın sitenize hizmet ettiğini belirlemek ve o amaç doğrultusunda ilerliyor olmak çok önemli. Ürününüzü online ortamda satmak, kişilerin ürün veya hizmetiniz için size kayıt olmasını sağlamak, uygulama yüklemeleri elde etmek, yatırımcıların dikkatini çekmek veya hizmetiniz için yüksek kaliteli ortaklar bulmak, web siteniz için belirleyebileceğiniz amaçlardan sadece birkaç tanesi.
  2. Hedef kitlenizi belirleyin: Amacınızı belirledikten sonra atmanız gereken en önemli ikinci adım, tabii ki hitap ettiğiniz hedef kitleyi belirlemektir. Başka bir deyişle sizi bu amaçlara ulaştırmak için kimlerin sitenize gelmesi gerektiğini belirleyebilmeniz çok önemli. Startuplar için SEO stratejisinin en kilit noktalarında biri olan hedef kitle tespiti, aynı zamanda web siteniz üzerinden paylaştığınız içeriklerin dinamiklerini ve sitenizin fonksiyonelliğini de doğrudan etkileyecek olan bir faktördür. Hedef kitlenizi tespit etmek ve onları anlayabilmek, aynı zaman da çok daha geniş pazarlama ve satış stratejilerine uzanabilmek anlamına gelir.
  3. Anahtar kelime araştırmasına başlayın: Özellikle bir SEO uzmanı yardımı eşliğinde gerçekleştirmeniz gereken anahtar kelime araştırması, startuplar için SEO faaliyetlerinin vazgeçilmez bir adımıdır. Arama motoru optimizasyonu süreçlerinin de olmazsa olmaz parçalarından biri olan keyword araştırması süreci, doğru anahtar kelimeleri doğru hedef kitleye ulaşabilmek için hedeflemenizden geçen, başarılı ve efektif bir SEO stratejisidir.
  4. Hedefleyeceğiniz anahtar kelimeleri seçin: “Anahtar kelime” dediğimde kafanız biraz karışmış olabilir; bir startup olarak anahtar kelimelerin ve anahtar kelime araştırmasının önemini henüz bilmiyor olmanız gayet normal. Startuplar için SEO danışmanlığı çerçevesinde alacağınız anahtar kelime analizi hizmeti, aslında kişilerin sizin web sitenizi bulabilmek için arama motorlarına girdikleri kelime bütünlerini lehinize çevirmek olarak tanımlanabilir. Kullanıcıların aradığı, aranma hacmi yüksek ve işletmeniz ile birebir ilintili anahtar kelimeleri tespit ettikten sonra o kelimelerde üst sıralarda çıkmayı hedeflemek, startup için SEO stratejinizin temel yapı taşlarını oluşturmalı. Jenerik anahtar kelimeler, long-tail anahtar kelimeler, markalı anahtar kelimeler ve markasız anahtar kelimeler olmak üzere pek çok farklı türde anahtar kelime ile karşılaşacağınızı söylemek mümkün. SEO danışmanlığı aldığınız kişi ile birlikte doğru kelimeleri doğru yerde ve doğru zamanda hedefleyebilmek, startupınız için başarılı bir SEO çalışması yürütmenin temelleri arasında.
  5. Doğru anahtar kelimeleri seçmek için SEO araçlarından faydalanın: SEO danışmanınız, size bu anahtar kelime süreci çerçevesinde kullanacağı SEO araçlarını gösterecektir. Google Search Console, Keywordtool, Moz Keyword Explorer, SEMRush Keyword Magic ve Google AdWords Keyword Planner gibi araçlar, anahtar kelime analizi çerçevesinde büyük faydası dokunan tool’ların başında geliyor.
  6. Sitenizi arama motorlarına uyumlu hale getirin: Anahtar kelime analizinizi tamamladınız, SEO hedeflerinizi belirlediniz; şimdi sıra elleri taşın altına koymaya geldi. Startup için arama motoru optimizasyonu süreci boyunca SEO danışmanınız ile kooperatif bir biçimde çalışmanız, verdiği talimatlara uymanız ve doğru gördüğü noktalarda ona destek olmanız çok önemli. Siteniz için SEO faaliyetleri yürütülürken alacağınız yazılım ve içerik desteğinin de bu sürecin pürüzsüz ve başarılı geçmesinde önemli bir katkısı var. Startupınız için SEO faaliyetleri yürütülürken atılacak olan temel adımlardan bazıları şöyle:
    • Başlık, açıklama ve URL’lerinizin anahtar kelimelere uygun olacak şekilde optimize edilmesi
    • Meta başlık ve meta açıklama verilerinizin belirlenen karakter sınırına uyuyor olması
    • URL yapınızın SEO-dostu olması
    • HTML’inizin SEO uyumlu olması (H1 ve H2 etiketlerinin varlığı gibi)
    • Sayfanızda orijinal, özgün ve kaliteli içeriğin bulunması
    • Görsel optimizasyonu

Tabii ki tüm bunların ortaya çıkabilmesi ve işe yaramaya başlaması birkaç gün içerisinde olacak şeyler değil; startup için SEO stratejinizin başarılı olabilmesi için sitenize ve SEO danışmanınıza en az 6 aylık bir süre tanımanız ve her şeyden önemlisi sabırlı olmanız gerekiyor.

  1. Sayfa içi optimizasyondan sayfa dışı optimizasyona geçin yapın: Az evvel bahsettiğimiz arama motoru optimizasyonu teknikleri, daha çok sayfa içi, yani on-page optimizasyon teknikleri idi. En temel on-page SEO tekniklerini uyguladıktan sonra sıra off-page tekniklere, yani web sitenizin dışarıdaki siteler ile bağlantılarını yönetmeye gelecek. SEO danışmanınızın yürüteceği off-page SEO taktikleri arasında bir blog açma, backlink çalışmaları yürütme ve sosyal medya hesaplarında aktif bir rol üstlenmenizi sağlama gibi çalışmaları olacaktır. Unutmamalı ki linkler, online dünya üzerinde sitelerin birbirleri ile iletişim kurmasını sağlayan köprüler niteliğindedir; bu yüzden de link inşası çabalarına ne kadar önem verirseniz, startupınız o kadar çabuk ayaklanacak ve online varlığı konusunda sağlam adımlar atmaya başlayacaktır.

Unutmamak gerekir ki arama motoru optimizasyonu, her bir işletme için elzem bir pazarlama stratejisi haline gelmiş durumda. Startup olsun olmasın; herhangi bir işletmenin arama motoru optimizasyonu süreçlerinin ona sağlayacağı katkıyı göz ardı etmesi mümkün değil. Bununla birlikte dijital dünyaya henüz giriş yapmış bir işletmenin arama motoru optimizasyonu süreçlerine dahil olmaması da ona sandığından daha fazla zarar teşkil etme potansiyeline sahiptir, bu yüzden de yukarıda bahsettiğim startuplar için SEO adımları büyük önem taşır.

Bir startup olarak SEO çalışmalarınızı tek başınıza yürütmeye hazır olmayabilirsiniz; bu gibi bir durumda dışarıdan SEO danışmanlığı ve desteği almak, startupınız için alabileceğiniz en doğru kararlardan bir tanesi olacaktır. Daha önce çalışmış olduğum startuplardan referans almak, arama motoru optimizasyonu konusunda startuplar ile birlikte elde etmiş olduğum başarılara tanık olmak ve SEO danışmanlığı hizmetlerim ile ilgili detaylı bilgi almak için tek yapmanız gereken benimle iletişime geçmek.

4 Yorum

Hemen Sende Yorumunu Yazabilirsin