Teknik SEO Kontrol Listesi

SEO kontrol listeleri, teknik SEO kontrol listesi ya da dijital pazarlama camiasında yaygın bilinen adı ile SEO auditleri, arama motoru optimizasyonu çalışmalarından herhangi bir sonuç elde etmemenizin sebebini ortaya çıkartmanın en ama en efektif yolu.

Bu yazımda özellikle 2017 yılı için sizlere güncel bir SEO kontrol listesinin nasıl takip edilmesi gerektiğini anlatacağım. Bu SEO kontrol listesini hazırlarken sitenize temel bir SEO analizi yaparken dikkate almanız gereken unsurları bir bir sizinle paylaşıyor olacağım. Başlamadan önce aklınızda bulundurmanız gereken çok önemli iki nokta var:

  • Herhangi bir SEO analizi için harcayacağınız zaman doğrudan websitenizin büyüklüğü ile alakalıdır.
  • İyi bir SEO kontrol listesi doğru soruları sormaktan geçer.

SEO analizi listemizde stratejik amaçlarınızın ne olduğunu belirledikten sonra anahtar kelime analizi, rakip analizi, teknik analiz, sayfa seviyesi (page level) analizi, içerik analizi, kullanıcı deneyimi (UX) analizi ve link analizi üzerinde duracağız.

SEO Analizi Nedir?

Standart bir teknik SEO analizi SEO çalışmalarınızı iyileştirmenin yollarını ortaya çıkartan bir analiz. Amaç temelde SEO çabalarınızdaki zayıf yönleri ortaya çıkartarak performansınıza zarar veren etmenleri ortadan kaldırmak. Bu süreç size SEO açısından düzeltmeniz gereken eylemlerin listesini de beraberinde getirir. Bu listedeki eylemleri gerçekleştirdiğiniz ve gerekli önlemleri aldığınız takdirde SEO performansınızın iyileştiğini gözlemleyebilirsiniz.

Teknik SEO Analizi Ne Zaman Yapılır?

Bir SEO kontrol listesi oluşturarak SEO analizi yapmanın pek çok zamanı vardır. Yeni bir site açtığınız zaman performansınızı ölçümlemek için bir SEO analizi yapabileceğiniz gibi var olan bir site üzerinde de düzenli aralıklarla yapmanız sizin için faydalıdır. Bu şekilde herhangi bir şeyi atlamadığınıza ve yeni problemleri zamanında tespit ettiğinize emin olursunuz. Dediğim gibi bir SEO analizi her daim performansı değerlendirmenin en iyi yoludur.

Teknik SEO Kontrol Listesinin Adımları

Birazdan bahsedeceğim adımları takip ederek bir SEO kontrol listesi oluşturup SEO analizi gerçekleştirdiğiniz zaman aşağı yukarı değinmediğiniz nokta kalmamış olacak. Unutmamalısınız ki başarılı bir SEO kampanyası yüzlerce pozitif sıralama faktörünün bir sonucu olarak ortaya çıkar. Bu nedenle de kampanyanızın istisnasız her açısını ve her detayını inceliyor olmanız büyük önem taşır. Yüzde 100 mükemmel sonuçlar elde edemeseniz de amacınız her zaman bu olmalı.

İlk Adım: Stratejik Amaçlarınız Neler?

Bu adımdaki amacınız, SEO çalışmalarınızın kapsamında ve dijital pazarlama kampanyanızdaki uzun süreli hedeflerinizi belirleyebilmek. Bunu daha önce de söylemiştim ancak tekrar vurgulamakta fayda var: Arama motoru optimizasyonu sonuca götüren bir adımdır. Başka bir deyişle SEO, işletmenizin büyümesini, gelişmesini ve karlanmasını sağlayan bir pazarlama kanalı gibidir. Bu nedenle de stratejik hedeflerinizin SEO aracılığıyla ulaşmak istediğiniz hedefler olması önemlidir. Net ve açıklayıcı stratejik hedef ve objektifler çalışmalarınıza bir odak noktası vererek amaçlarınıza ulaşmanıza yardımcı olur.

Stratejik amaçlarınızı oluştururken dijital pazarlama dünyasında pek çok uzmanın kullandığı bir stratejik yaklaşımı benimsemeniz sizin yararınıza olacaktır. SMART adı ile anılan bu yaklaşım amaçlarınızın belilri (Specific), ölçülebilir (Measurable), ulaşılabilir (Attainable), ilgili (Relevant) ve zamanlı (Timely) olup olmadığını ölçer ve stratejinizi doğru oluşturmanızda büyük rol oynar. Bununla birlikte stratejik hedefleriniz SEO KPI’ları ile işletme KPI’larının bir karması niteliğinde olmalı.

Anahtar Kelime Analizi

Anahtar kelime analizi çalışmalarındaki temel amaç, var olan anahtar kelime hedefleme stratejinizin doğru işleyip işlemediğini değerlendirmek. Bununla birlikte bu analiz sonucunda size daha kolay ve hızlı yoldan olumlu sonuçlar getirecek diğer anahtar kelimeleri keşfetme ihtimali de doğar. Teknik SEO analizine başlamadan önce var olan anahtar kelime gruplarınızı yeniden değerlendirmeniz gerekir. Bu noktada sormanız gereken ilk soru doğru anahtar kelimeleri hedefleyip hedeflemediğinizdir. Çoğunlukla pek çok işletmenin peşinden koştuğu anahtar kelimeler işletmeyi aşıyor ve bu yüzden de sağlıklı sonuçlar elde edemiyorlar. İyi bir anahtar kelime analizi anahtar kelimelerinizin kalitesini belirlemenize yardımcı olur. Bu noktada bir SEO uzmanı olarak benim önerim, daha az rekabetçi olan long-tail anahtar kelimeleri hedeflemek. Bununla birlikte çoğunlukla iyi performans gösteren anahtar kelime kaynaklarınıza odaklanmak da diğer faydalı bir etmen. Kaynaklarınızı çok fazla anahtar kelimeye harcamak ve dağıtmak yerine size kazandıran anahtar kelime gruplarını belirleyerek onlara odaklanmalısınız.

Pekiyi doğru anahtar kelimeleri hedeflediğiniz nereden bileceksiniz? Bunu anlayabilmek için anahtar kelimelerinizi hedefleriniz olarak hayal edin. Hedeflemeye karar verdiğiniz her bir anahtar kelime SEO çalışmalarınızda erişmek istediğiniz amaçlardan biri olsun. Başka bir deyişle burada da SMART yaklaşımını benimsemeniz ve bir anahtar kelime seçerken bu anlayış ile hareket etmeniz gerekiyor. Anahtar kelimeleriniz belirli, ölçülebilir, ulaşılabilir, ilgili ve zamanlanmış olmalı.

Bu süreci tamamladıktan sonra sıra, bu anahtar kelimeler ışığında rakipleri analiz etmeye geldi.

Rakip Analizi

Bu analiz sonucunda hem anahtar kelimelerinizi doğrular hem de atlamış olduğunuz noktaları çok daha kolay tespit edersiniz. Rakip analizi yapmanızın birkaç sebebi var:

  • Bir anahtar kelimenin fazla rekabete tabi olup olmadığını belirlemek
  • Rakipler özelinde ne tür içeriklerin iyi performans gösterdiğini gözlemlemek
  • Muhtemel backlink fırsatları açısından rakiplerin link profilini incelemek

Rakip analizini iki adımda gerçekleştirmeniz sizin için daha kolay olacaktır. İlk olarak rakiplerin arama motoru sonuç sayfalarındaki (SERP) sayfa otoritesini (PA) ve domain otoritesini (DA) hızlıca gözden geçirmeniz gerekir. Bunun için Moz‘un ilgili araçlarını kullanmanız mümkün. Sonrasında da olası link fırsatları için daha derinlemesine bir adım atmanız gerekiyor. Bunun için de Ahrefs ya da Majestic gibi SEO araçlarını kullanarak rakiplerinizin link profillerini inceleyebilmeniz mümkün.

Teknik Analiz

Söz konusu teknik SEO analizi olduğu zaman asıl teknik SEO kontrol listesi burada devreye giriyor diyebilirim. Bu teknik analiz ile amacınız kullanıcı deneyimini ve arama motoru performansını etkileyen teknik sorunları tespit etmek. Bu teknik sorunlar websitenize tahmin edemeyeceğiniz kadar zarar vererek arama motoru sonuç sayfalarındaki sıralamanızı kritik ölçüde etkileyebilecek niteliğe sahip. Teknik analize başlamadan önce Screaming Frog‘un SEO Spider aracını kullanarak sorunları üstün körü çatı başlıklar ile tespit edebilmeniz mümkün. Bu noktada teknik analiz yaparken SEO kontrol listenizde mutlaka bu sorular bulunmalı:

Siteniz ne kadar hızlı yükleniyor? İşin özü şu ki 3 saniyeden daha uzun sürede yüklenen bir sitenin kesinlikle iyileştirilmesi için potansiyeli vardır demektir. Bununla ilgili ölçümlemelerinize erişebilmek için Pingdom ve Google’ın website hızı aracını (Google Page Speed) kullanabilirsiniz.

Siteniz mobil uyumlu mu? Google algoritmasında sitenizin mobil uyumlu olup olmadığını oldukça önemli bir kriter olarak algılıyor, o yüzden bu etmeni hafife almamak gerek.

Keyword cannibalization” var mı? Bu terim aslında anahtar kelimelerinizin fazlasıyla yoğun olarak kullanılmasını ifade ediyor. Özellikle header, sidebar, footer ve metin içerikleri anahtar kelimeler ile doldurup taşırırsanız gerçek anlamda kendi topuğunuza sıkmış olursunuz.

Yönlendirme sorunları var mı? Bir websitenin SEO performansına zarar veren yönlendirme türlerine aşina olmanız ve onları düzeltmeniz gerekiyor. Örneğin sitenizde geçici 302 yönlendirmeler varsa link otoritesini sağlama almak için onları 301’e çevirmeniz gerekiyor. Yönlendirme zincirleri, yani bir dizi yönlendirmenin birbirine bağlı olması da sitenize zarar veren bir diğer yönlendirme çeşidi. Bununla birlikte sitenizin www versiyonunun www içermeyen versiyonuna da 301 ile yönlendirilmiş olması gerekiyor. Tüm bunlarla birlikte diğer yönlendirme hatalarınızı tespit etmek ve düzeltebilmek için de Screaming Frog’u kullanabilirsiniz.

Siteniz doğru indeksleniyor mu? Bunu hatırlatmama gerek var mı bilmiyorum ama siteniz ancak ve ancak Google’da indekslendiği takdirde trafik alabilir. Bu yüzden de tüm websitenizin doğru ve düzgün bir biçimde indekslendiğine emin olmalısınız. Bunun için robots.txt dosyanızı, site haritalarınızı ve “site:” aramanızı optimize etmeniz gerekiyor.

Duplike içeriğiniz var mı? Duplike içerikler websitenize zarar oluşturarak Google’ın Panda algoritmasından ceza yemenize bile sebep olabilir. Özellikle e-ticaret siteleri ürün açıklamalarını kopyaladıkları için bu soruna daha fazla maruz kalabiliyorlar. Meta etiketlerinizin (title-description değerleri), site içeriklerinin ve URL’lerinizin duplike olmadığını kontrol etmek bu bağlamda atabileceğiniz ilk ve en sağlıklı adım olacaktır.

404 hata veren sayfa var mı? Öncelikle belirtmeliyim ki her 404 birbiri ile aynı değildir. Bununla birlikte 404 sayfalarının SEO açısından zararlı olduğu da tam bir şehir efsanesidir. 404’ler arama motoruna belli bir sayfanın artık var olmadığını işaret etmek için etkili birer araçtır. Google bir 404 bulduğu zaman bu sayfayı indeksinden çıkartır ve kasıtlı 404’ler için istediğiniz şey de tam olarak budur. Tabii ki sitenizin performansını olumsuz etkileyen 404’ler de yok değil. Backlink sahibi 404’ler ve sitenizden otorite kaçıran 404’ler bunların başında geliyor. Burada yapmanız gereken şey, bu 404 sayfaları 301 ile ilgili bir sayfaya yönlendirmek kadar basit.

Site mimariniz ve tasarımınız SEO uyumlu mu? İtiraf etmeliyim ki pek çok teknik SEO kontrol listesi site tasarımı adımını atlıyor, ancak bu çok büyük bir hata. Pek çok sitenin SEO’nun da hesaba katılarak tasarlanmadığı bir gerçek. Bu nedenle de SEO stratejinizde kullanıcı-odaklı olmanızda fayda var. Güçlü bir site mimarisi hem kullanıcıları, hem de arama motorlarını tatmin eden bir faktör. Bu bağlamda site mimarisini analiz ederken şu soruları sormanız kafi:

  • Navigasyon temiz mi?
  • İç linkler etkili çapa metin (anchor text) içeriyor?
  • Navigasyonu iyileştirip kullanıcılar ve arama motorları için daha uygun hale getirme imkanınız var mı?

URL’leriniz SEO uyumlu mu? URL’lerinizin SEO uyumlu olması bir yandan arzulanan bir durum iken bir yandan da siteniz iyi performans gösterirken sırf SEO uyumlu olsun diye URL yapınızı tamamen değiştirmek de çok tercih edilen bir durum değildir. Bunun sebebi de eski URL’lerin tamamını 301 ile yeni URL’lere yönlendirmeniz gerektiği. 301 yönlendirmeler bazı durumlarda eski URL’de bulunan güven ve otoriteyi yeni URL’e taşıyamayabiliyor, bu da uzun vadede sıralamada kaybedebileceğiniz anlamına geliyor.

Sayfa Seviyesinde Analiz

Buradaki amacınız anahtar kelime hedefli her bir açılış sayfasının verimli ve etkili bir biçimde optimize olmasını sağlamak. Her bir SEO analizinde mutlaka içerik kalitesi ve bireysel sayfa seviyesinde optimizasyon incelenmeli ve geliştirilmesi gereken yerler geliştirilmeli. Nasıl ki güçlü içerik verimli optimizasyon olmadan işe yaramazsa aynı şekilde zayıf içeriğe sahip güçlü optimizasyon da olumlu performans gösteremez. Bu noktada da kendinize sormanız gereken “doğru” sorular şunlar:

  • Title etiketimde anahtar kelime var mı?
  • Description etiketimde anahtar kelime var mı?
  • URL’imde anahtar kelime var mı?
  • İçeriğimin ilk paragrafında anahtar kelime geçiyor mu?
  • Görsellerin alt etiketlerinde anahtar kelimeye yer verilmiş mi?
  • Görsel isimleri SEO uyumlu mu?
  • İçeriğin son cümlesi anahtar kelimeyi içeriyor mu?
  • Anahtar kelimenin varyasyonları içeriğin içerisinde kullanılmış mı?
  • İç link var mı?

İçerik Analizi

İçerik analiziniz mutlaka ve mutlaka hem anahtar kelime odaklı açılış sayfalarınızı, hem de yayınladığınız blog içeriklerinizi incelemeli. Bir SEO analizinin belki de en çok zaman alan kısmı içerikleri analiz etmektir. Bunun sebebi de aslında tüm analizin en önemli kısmı olmasıdır. SEO çalışmalarınızın istisnasız her bir parçasını mükemmel şekilde gerçekleştirmiş olabilirsiniz; ancak içeriğiniz işe yaramaz ve kalitesiz nitelikteyse uzun vadeli sonuçlara ulaşmanız neredeyse imkansız bir hal alır.

SEO’da içerik analizi yaparken her şeyden önce içerik pazarlaması faaliyetlerinizi objektif bir açıdan değerlendirecek üçüncü bir partiye ihtiyacınız olacak. Akabinde de doğru bir içerik stratejisine ulaşmak için şu soruları sormanız gerekiyor:

  • İçeriğim özgün ve orijinal mi?
  • İçeriğim faydalı ve bilgilendirici mi?
  • İçeriğim kullanıcıları etkileşime sokabiliyor mu?
  • İçerikte bulunan bilgiler doğru mu?
  • İçerik uzunluğu yeterli mi?
  • Herhangi bir dil bilgisi ya da yazım hatası var mı?
  • İçerikte kırık linkler var mı?
  • Aşırıya kaçan reklamlar içeriği kapatıyor mu?
  • Blog yorumlarımı yönetebiliyor muyum?

Kullanıcı Deneyimi Analizi

Tabii ki her bir kullanıcının websiteniz hakkında ne düşündüğünü bilmeniz imkansız. Ama en azından elinizin altında Google Analytics üzerinden aldığınız kullanıcı datası var. Buradan daha verimli bir kullanıcı deneyimi oluşturabilmek için incelemeniz gereken belli başlı metrikler var:

  • Hemen çıkma oranı (Bounce rate)
  • Sitede geçirilen ortalama süre
  • Dönüşüm oranları
  • Sayfa terk etme oranları
  • Geri dönen kullanıcıların sayısı

Link Analizi

Bildiğiniz gibi backlink’ler bir SEO çalışmasını vezir de edebilir, rezil de. Bu nedenle de SEO analizlerinin büyük bir kısmı link profilinize ayrılıyor. Backlink profilinizi çıkartmak, değerlendirmek ve ilgili aksiyonları almak için Ahrefs, Majestic, Open Site Explorer ve Google Search Console araçlarını kullanmanız sizin için faydalı olacaktır.

Backlink analizi yaparken birden fazla faktörü ele almanız gerekiyor:

Link alakalılık düzeyi: Söz konusu link inşası olduğu zaman bu faktörden daha önemlisi yok. Backlinklerinizin yüzde 100’ü alakalı olmasa bile çoğunluğu öyle olmalı.

Link otoritesi: Her ne kadar link alakalılık düzeyi backlink konusunda bir numaralı faktör olsa da bazı durumlarda saf otorite link alakalılık düzeyini bile geride bırakabiliyor.

Link çeşitliliği: Linklerinizi çeşitlendirmek profilinizin çok daha doğal durmasına vesile oluyor.

Link hedefleme: Eğer içerik odaklı SEO yaklaşımını kullanıyorsanız backlinklerinizin büyük bir çoğunluğu derin sayfalarınıza iniyor olmalı. İşin aslı hangi yaklaşımı benimsiyor olursanız olun, backlinklerinizi sitenizde orantılı bir şekilde dağıtıyor olmanız çok önemli.

Teknik SEO kontrol listesi hazırlarken listenin olmazsa olmaz maddelerini sizin için sıraladım. Teknik SEO analizi gerçekleştirirken bu maddeleri analiz sürecinize dahil ettiğiniz takdirde kısa ve uzun vadede olumlu sonuçlar görmeniz fazlasıyla muhtemel. Daha fazla bilgi için ve uzman elinden teknik SEO analizi almak için benimle iletişime geçebilrsiniz.

2 Yorum

Hemen Sende Yorumunu Yazabilirsin