Türkiye’de En Çok Yapılan SEO Hataları

Söz konusu ister bir pazarlama stratejisi, ister bir içerik stratejisi, ister bir satış stratejisi olsun; SEO çalışmaları ve bir web sitesinin optimizasyonu, her daim bu stratejinin en önemli parçalarından olmalı. SEO bir yandan değişirken diğer yandan her daim pazarlama stratejilerinin birincil önceliği olarak kalmaya devam ediyor ve en kıymetli trafik kanallarından biri olan organik trafiği satışa dönüştürüyor. Elbette bu kadar önemli bir optimizasyon süreci söz konusu iken, ortaya çıkabilecek hataları önlemek de çok kritik bir hal alıyor. SEO teknikleri, arama motorlarının değişiminden etkilenerek sürekli olarak evrimleşiyor ve farklı şekillere bürünüyor; önemli olan bu değişimlere adapte olarak geçiş sürecini minimum hata ile kapatabilmek… Bu yazımda Türkiye’de incelediğim web sitelerinde sıklıkla gördüğüm SEO hatalarını sizin için ele aldım.

Hatasız Kul Olmaz

Ne pahasına olursa olsun, kaçınılması gereken SEO hataları yok değil. Arama motoru optimizasyonu süreçlerini test etmek de elbette kolay bir iş değil; zira arama motorlarının kurallarını tahmin etmek giderek zorlaşırken gerçek zamanlı olarak SEO tekniklerinin geçerliliğini teyit etmek pek mümkün olmuyor. Her ne kadar optimizasyon alanı sürekli olarak evrimden geçiyor olsa da, bazı SEO teknikleri etkili olduğunu kanıtlarken bazıları uzun vadede zararlı hale gelebiliyor. İşte karşınızda benim gözlemlerim dahilinde, Türkiye’de en çok yapılan SEO hatalarından bazıları.

  1. Yanlış Anahtar Kelime Seçimi

Arama motoru optimizasyonunun temelinde elbette web sitenizin sıralamada çıkmasını istediğiniz anahtar kelime seçimi yatıyor. Peki,  siz web siteniz için gerçekten doğru anahtar kelimeleri seçtiğinizden emin misiniz?

En sık yapılan SEO hataları başında anahtar kelime seçimi esnasında arama motorlarının ve kullanıcıların long-tail anahtar kelime tercihlerini yok saymak geliyor. Her ne kadar bir şekilde ürün ve hizmetlerinizi bu anahtar kelimeleri kullanarak tanımlamak isteseniz de, potansiyel müşterilerinizin ürün ve hizmetlerinizi tanımlamak için kullanacağı kelimeleri anlayabilmek daha önemli. Bazen size doğru gelen terimler başka insanlar için tamamen farklı anlamlar taşıyabilir, ya da fazla jenerik olabilir. Her iki durumda da yanlış anahtar kelimeler için optimizasyon yapmış olursunuz.

Arama motoru optimizasyonu süreçlerinize başlamadan önce kapsamlıca bir arka plan araştırması yapmakta fayda var. Google Adwords Keyword Planner, Google Trends, SEMRush, Moz Keyword Planner ve keywordtool.io gibi keyword araçlarından faydalanarak trendde olan ve değerli anahtar kelimeleri toplayabilmeniz mümkün.

  1. “Keyword Stuffing” Yapmak

“Keyword stuffing” derken içeriklerinizi aşırı derecede anahtar kelime kullanımına maruz bırakmaktan bahsediyoruz. Hedef anahtar kelimelerinizi önünüze gelen her cümlede kullanmak, sıralamanızı olumlu anlamda etkiler diye düşünüyorsanız çok büyük yanılgıya düşüyorsunuz demektir; zira bu strateji size faydadan çok zarar getirebilecek hassaslıkta bir strateji. Arama motorları, aşırı miktarda anahtar kelime kullanımını spam olarak algıladıkları için SEO performansınıza istemeden zarar verebilir ve beklenmedik anlarda Google cezaları ile karşılaşabilirsiniz.

Hedef anahtar kelimelerinizi önünüze gelen her yerde kullanmak, SEO’sal anlamda başarılı olacağınız anlamına gelmiyor. Bu tür bir yaklaşım içeriklerinizi doğaldan çok uzak bir yerde konumlandıracağı gibi hedef kitle için çöp içerikten öteye gidememekle kalır. Google’ın semantik arama algoritması Latent Semantic Indexing de bu konuda oldukça başarılı; zira sistem, içeriğinizde anahtar kelimelerinizi tekrarlamamış olsanız bile içeriğin konusunu kolaylıkla çözebiliyor.

  1. Anahtar Kelimeleriniz ile İlgisi Olmayan İçerik Oluşturmak

Arama motoru optimizasyonu yaparken sıkça düşülen SEO hatalarından bir diğeri de anahtar kelimeleriniz ile uzaktan yakından alakası olmayan içerikler üretmektir. Buradaki sorun şu: Belli bir anahtar kelimede sıralama kazanmak istiyorsunuz, ancak metninizi hedef konunuzdan uzak tutuyorsunuz. Başta Google olmak üzere tüm arama motorları, kullanıcılarına arama terimlerine en yakın sonuçları vermek üzere çabalar. Eğer içeriğinizin “içeriği”, kullanıcı ihtiyaçlarını doğrudan karşılamazsa arama motorları bu içeriği kesinlikle üst sıralarda çıkartmayı tercih etmezler.

Bu hata çoğunlukla tek bir içeriğe birden fazla konu ya da anahtar kelime sıkıştırıldığı zaman ya da sadece anahtar kelimeler içerisinde geçsin diye kalitesiz içerikler oluşturulduğu zaman yapılıyor. Özellikle Türkiye’deki haber sitelerinin içeriklerinin tam olarak bu yanlışa sıklıkla düştüğünü söylemek mümkün. İçerik oluştururken temel amacınız her daim gerçekten kullanıcı soruları ile birebir örtüşen içerik üretmek olmalı ve bu içeriği üretirken hedef anahtar kelimeler de doğal bir biçimde içeriğin geneline serpiştirilmeli. Arama motorları ancak o zaman içeriğinizi anahtar kelimeler ile birebir uyumlu olarak nitelendirip sıralamasını yükseltebilecektir.

  1. Kopya İçerikler Yayınlamak

Türkiye’de yapılan SEO hataları arasında yine sıklıkla yapılan bir diğer hata da elbette kopya içerikler yayınlamak oluyor. Doğrudan içeriğin kalitesi ile bağlantılı olan bu durum, arama motorlarının ciddi cezalar verdiği bir arama motoru optimizasyonu sorunu haline geldi. İçerik kopyalamak ve izinsizce başkasının içeriğini kullanmak, spam bir SEO tekniği olarak görülmenin yanı sıra içeriksel anlamda SEO’ya hiçbir katkısı olmayan bir çabadır. Başka yerlerden kopya içerikler almak yerine anlamlı ve orijinal içerik üretmeye yatırım yapmak çok daha mantıklı bir hareket olacaktır. Web sitenizin arama sonuçlarının diplerine atılmamasını garanti etmenin tek yolu bu.

  1. Meta Etiketleri Es Geçmek

Sitenizi arama motorlarına uygun olacak şekilde optimize etmek, sadece hedef anahtar kelimenizi içeriğinize dahil etmek ile bitmiyor. Title etiketleriniz ve meta açıklamalarınız da SEO’nun atlanmaması gereken önemli elementlerinden. Meta etiketleri atlamak ve onlara gereken önemi vermemek, ciddi bir potansiyel müşteri kaybına yol açmak demektir. Arama motorları sitenizi tararken baktıkları başlıca faktörler arasında bulunan meta etiketleri, doğru şekilde optimize edildiğinde sitenizin performansını olumlu açıdan etkileyecektir. Meta etiketleriniz Google tarafından belirlenen karakter limitini geçmemeli, açıklayıcı olmalı ve elbette sayfanın hedef anahtar kelimelerini ve tercihen marka ismini içermeli.

Söz etiketlerden açılmışken site optimizasyonunda es geçilmeye meyilli olan bir diğer konu da görsel etiketleri. Tıpkı sayfaların meta etiketleri gibi, görsellerin etiketleri de arama motorlarına katkı sağlayan SEO’sal etmenlerdir. Görsellerinize eklediğiniz alakalı ve anahtar kelime içeren etiketler, arama motorlarına görselin tam olarak ne ile ilgili olduğunu açıklar; zira botlar, görselleri görme yetisine sahip olmadıkları için sadece kod ve metin okuyabilmektedirler.

  1. Kaliteli Linkleri Kaçırmak

SEO’nun tabiri caizse kaymağından faydalanmak için günümüz pazarlamacıları, kaliteli link kavramını çok iyi anlamalı ve ona göre hareket etmelidirler. Türkiye’de yapılan SEO hataları arasında maalesef kaliteli link yoksunluğu da yer almaktadır. Unutmamak gerekir ki söz konusu backlinkler olduğu zaman nitelikli link, nicelikli linkten daha fazla önem arz eder oluyor. Alakalı ve sıralaması yüksek olan web sitelerine link vermeyi önceliklendirmeniz gerektiği gibi; güvenilirliğinden şüphe ettiğiniz 100’lerce siteye verdiğiniz linklerin sizin için zararlı backlinkler haline dönüşebileceğini de unutmamanız gerekir. Bununla birlikte size link vermiş sayfalara da link vermek güzel bir hareket olacaktır; zira bu da ileride trafik alabileceğiniz bir kanal yarattığınız anlamına gelir.

Söz konusu linkler olduğu zaman verimliliği tartışılır olan bir diğer konu da etkisiz anchor text (çapa metni) kullanmaktır. Bunu yaptığınız zaman kıymetli SEO puanlarını kaybedeceğiniz gibi arama motorlarına da linkin ne denli değerli olduğunu geçirememiş oluyorsunuz. “Buraya tıklayın” ya da “Burada bulabilirsiniz” demek yerine farklı, çeşitli ve anlam içeren çapa metinler kullanmaya özen göstermelisiniz.

  1. Hızlı ve Mobil-Dostu Bir Web Sitesi Deneyimine Yatırım Yapmamak

Arama motoru optimizasyonu yalnızca içerik, anahtar kelime ve linkten ibaret değildir. Sitenizin kalitesi de en az diğer faktörler kadar önemlidir; özellikle de sitenizin hızı ve mobil cihazlarda gösterdiği performans söz konusu olduğunda. Google ve diğer arama motorları, web sitenizin mobil uyumlu olmadığını anında anlayabiliyor ve sizi ona göre değerlendirmeye alıyorlar.

Eğer hedef kitlenize sunduğunuz web deneyiminin kusursuz olup olmadığından emin değilseniz, bir an önce sitenizi mobil uyumlu hale getirmenizde fayda var. Aynı şey yavaş siteler için de geçerli; yavaş bir siteye sahipseniz bolca potansiyel müşteri ve satış kaybedebileceğiniz gibi Google’dan da eksi puan almanız kuvvetle muhtemel. Pingdom ya da GT Metrix gibi araçlar kullanarak sitenizdeki hız sorunları tespit etmeniz ve çözmeniz mümkün.

  1. Benzer İçeriklere Sahip Sayfalar Oluşturmak

Tıpkı kopya içerikler gibi, benzer içerikler ya da benzer sayfalar da Türkiye’de yapılan SEO hataları arasında yerini buluyor. Canonical etiketini doğru kullanmamak, benzer içerikleri farklı URL’li sayfalara basmak ya da başka yerden içerik alıp doğrudan kendi sayfanıza kopyalamak, arama motorlarındaki sıralamanızı doğrudan etkileyen faktörler arasında yer alıyor. Eğer arama motorlarında üst sıralarda çıkmak ve organik trafiğinizi artırmak istiyorsanız, başka yerden içerik kopyalamak veya sitenizdeki içerikleri birden fazla sayfadan yayınlamak yerine tembelliği bırakıp özgün ve kaliteli içerik üretmeniz gerekiyor, benden söylemesi.

  1. Influencer’ların ve Sosyal Medyanın Gücünden Faydalanmamak

SEO optimizasyonunun sosyal bir yanı da var tabii ki. İçeriklerinizi sosyal medya üzerinde paylaşırken en öncelikli amaçlarınızdan bir tanesi, ciddi bir online etkiye sahip kullanıcıların dikkatini çekebilmek olmalı. Unutmamalı ki bu influencer’ların içeriği hem sizin hedef kitleniz hem de arama motorları tarafından ciddi oranda fark edilmekte. Tam olarak bu yüzdendir ki bu güçlü influencer’lar ve sosyal medya fenomenleri ile iyi ilişkiler kurmak ve içeriğinizi onların kredibilitesi aracılığıyla tanıtmak çok önemli.

Influencer’lar ile ilgili merak ettiğiniz her şeyi bu yazımda (Influencer Marketing Nedir?) detaylıca ele aldım.

  1. İç Linklerinize Gereken Önemi Vermemek

Söz konusu yapılan SEO hataları olduğu zaman sadece dış linkler değil, iç linkler de sıkıntı yaratabiliyor. Burada doğal olarak en iyi performans gösteren sayfalarınızı göz önünde bulundurmalı ve onları içeriğinizin stratejik yerlerine yerleştirmek üzerinde yoğunlaşmalısınız. Bu sayede bu sayfalara daha fazla görünürlük sağlamış olup onlar için ekstra etkileşim yaratmış olursunuz. Bununla birlikte bunu yaparken iç linklerinizi sırf eklemiş olmak için eklemediğinizden de emin olmanız gerek; zira konu ile uzaktan yakından alakaları yoksa yine size faydadan çok zarar getirebilirler.

Tıpkı aşırı anahtar kelime kullanımında olduğu gibi burada da iç linklemede aşırıya kaçmamakta fayda var. Eğer içerik ile linklerin birbiri ile doğal olarak bir uyum oluşturmadığı kanaatindeyseniz, hedef kitleniz bu linkleme konusunda sizi başarılı bulmayacaktır, dolayısıyla bu linklere tıklamayacaktır. Aynı şey arama motorları için de geçerli; zira onlar bunu, “yanıltıcı” bir SEO taktiği olarak algılayabilirler.

  1. Google Analytics’i Unutmak

Son olarak sıkça karşılaşılan bir diğer SEO hatası da her şeyi usulüne göre yapıp, elde edilen sonuçları Google Analytics üzerinden ölçümlemeyi unutmak. SEO optimizasyon süreçlerinizin işe yarayıp yaramadığını anlamanın tek ve yegane yolu, elbette tüm değerlerinizi Google Analytics üzerinden düzenli olarak takip etmekten geçiyor. En az Google Analytics kadar önemli olan bir diğer tool da Google Webmaster Tools. Bu iki araç yardımı ile web sitenizin genel performansını takip edebileceğiniz gibi organik trafik rakamlarınızı, gerçekleştirdiğiniz SEO çalışmaları sonrasındaki değişimleri ve geliştirebileceğiniz noktaları net bir şekilde yakalayabilirsiniz.

Arama motoru optimizasyonu her pazarlama stratejisinin vazgeçilmez bir parçası olarak karşımıza çıkıyor. Bu kadar önemliyken elbette beraberinde de ister istemez hata getirmiyor değil. Bu noktada önemli olan yaptığınız SEO hatalarından ders alarak deneyim kazanmak ve başta bahsettiğim bu 11 hata olmak üzere sıklıkla düşebileceğiniz SEO hatalarından olabildiğince uzak durmak.

Peki, sizce Türkiye’de en çok yapılan SEO hataları neler? Eğer atladığım varsa lütfen yorumlarda benimle paylaşın!

Hemen Sende Yorumunu Yazabilirsin