Yapılan SEO Çalışmasının Dönüşümü Olmadı mı? | Ömer Akgün

Yapılan SEO Çalışmasının Dönüşümü Olmadı mı?

SEO için iş görüşmesine gittiğim markalardan ya da yakın çevremdeki firma sahiplerinden “Daha önce SEO çalışması yaptırdık ama satış bazlı bir dönüşüm olmadı” ya da “SEO için yaptığımız yatırım müşteriye dönüşmedi” gibi sözleri duymaktayım. Tabi ki her markanın yöneticisi yapılan harcamanın dönüşümünün olmasını ister ve bu en doğal haklarıdır.

Bu yazıda bir SEO çalışmasının satış ya da müşteri artışı olarak dönüşüm etkisinin olmamasının nedenlerine ve birazda SEO’nun markalar tarafından nasıl yanlış algılandığına değindim.

Kısa Süreli SEO Çalışmaları

Kısa Vadeli SEO Çalışmaları

Kısa Vadeli SEO Çalışmaları

SEO çalışmaları uzun dönemde doğru stratejiler kullanılarak yapıldığı takdirde sonuç vermektedir. Bir SEO çalışmasından kısa vadede satış veya müşteri bazında bir dönüşüm beklemek pek çok durumda mümkün değildir. Bu nedenle kısa süreli olarak yapılan SEO çalışmalarından dönüşüm / aksiyon beklenilmemesi gerekir.  “Neye göre kısa süre?” diye bir soru sorduğunuzu duyar gibiyim. Ucu açık bir cümle olduğunun farkındayım fakat bir SEO çalışmasının minimum çalışması süresi diye de bir şey yoktur. Yalnız konuyla alakalı fikir vermesi adına 2-4 aylık SEO çalışmaları kısa vadeli olarak düşünülebilir.

Dönüşüm Algısı

Dönüşüm Algısı

Daha önce yapılan SEO çalışmasından dönüşüm elde edemediğinden şikayet eden markalarda gördüğüm en büyük problemlerden birisi de dönüşüm algısı olmakta. Bir SEO çalışması yapılırken her dijital pazarlama stratejisinde olduğu gibi amaç belirlenmelidir. Amaç trafik arttırmaksa ve SEO çalışması satışa yönelik yapıldıysa beklenilen dönüşüm elde edilmemiş olunur. Dolayısıyla dönüşüm her SEO çalışmasına göre değişkenlik gösterebilir. Bu nedenle amaçsızca yapılan bir SEO çalışması yerine çalışma öncesinde dönüşümden ne beklenildiğinin kararının net bir şekilde verilmesi gerekir ve çalışma bu yönde planlanmalıdır.


Tek Başına ON PAGE SEO veya OFF PAGE SEO Beklenilen Sonuca Ulaştırmayabilir

Tek Başına ON PAGE SEO veya OFF PAGE SEO Beklenilen Sonuca Ulaştırmayabilir

Tek Başına ON PAGE SEO veya OFF PAGE SEO Beklenilen Sonuca Ulaştırmayabilir

Türkiye’de wordpress sitelere Yoast SEO Plugin kurulumu yapıldığında arama motoru optimizasyonunun bittiği yönünde bir algı dahi var. SEO bir eklenti veya modül ile bitseydi kimse SEO danışmanlığı hizmeti almazdı. Siteye 10 adet backlink (Tavsiye Link) alınca hedef anahtar kelimelerde başarı beklemekte doğru bir şey değildir. Evet; doğru değil ama bunlar yapıldığında SEO yaptığını veyahut yaptırdığını sanan markalar veya firma yöneticilerinin sayısı maalesef hafife alınmayacak kadar fazla. Durum böyle olunca da görüşmeye gittiğim markaların daha önce yapılan SEO çalışmalarının dönüşümünün olmadığından şikayet etmeleri açıkçası beni çokta şaşırtmıyor. SEO çalışmaları özellikle rekabeti yüksek olan sektörlerde çok detaylı analiz ve ölçümleme yöntemleri kullanılarak sürdürülmelidir. On Page SEO (Site içi optimizasyon) ve Off Page SEO (Site dışı optimizasyon) ayrı ayrı ele alınmalıdır. Bunlara ek olarak rekabet analizinin de önemi asla göz ardı edilmemesi gerekir.


SEO İçin Yanlış Kişi / Firmalarla / Ajanslarla Çalışmak

Sahte SEO Uzmanı - Sahte SEO Ajansı - Sahte SEO Firmaları

Sahte SEO Uzmanı – Sahte SEO Ajansı – Sahte SEO Firmaları

Yapılan SEO çalışmalarından beklenilen dönüşümün sağlanamamasının arkasında yatan temel nedenlerden birisi de işin sorumluluğunun verildiği kişi, firma veya ajans’ın bu konuda yeteri kadar bilgisinin, deneyiminin olmamasıdır. Çok zaman SEO işinin teslim edildiği kişi ya da firmalar gerçekten konuya vakıf olmuyor. Hakikaten bu işi layıkıyla yapan bir SEO uzmanı desteği alındığında dönüşüm ile ilgili beklentilere mümkün olan en kısa sürede yanıt alınabileceğini rahatlıkla söyleyebilirim. Markanızın web sitesi için SEO çalışması yaptırırken çalışacağınızın kişi ya da firma hususunda çok titiz davranın.

[well]Unutmayın SEO çalışmanızı yapan kişi arama motorlarındaki görünürlülüğünüzü vezir de edebilir rezil de edebilir.[/well]

Firma İçindeki Teknik Aksaklıkların Dönüşüme Etkileri

SEO Dönüşümünü Etkileyen Firma İçi Sorunlar

SEO Dönüşümünü Etkileyen Firma İçi Sorunlar

Bizzat tanık olduğum sorunlardan bir tanesi de başarılı bir SEO çalışmasının firma içi aksaklıklar nedeniyle netice vermemesidir. Eğer hedef anahtar kelimelerde markanıza ait web sitesi beklenilen noktaya ulaştıysa, hedef kitleniz artık sitenizi ziyaret etmeye başladıysa ve siz hala müşteri bazında bir etki göremiyorsanız firma içindeki teknik sorunları irdelemenizin vakti gelmiş demektir. Örneğin firmanızda telefonlara bakan kişi müşterilere doğru şekilde hitap etmiyorsa web sitesi üzerinden gelen müşterileri kaybedebilirsiniz, SEO çalışmaları neticesinde markanızla iletişime geçen kişilere satış sorumlunuz ürünlerinizi yanlış anlatıyorsa yine müşterileri kaybedebilirsiniz. Bunlar dönüşümü doğrudan etkileyen hususlardır. SEO’da doğru işleri yaptığınızdan eminseniz ve dönüşüm elde edememekten şikayetçiyseniz bunları mutlaka ele almanızda, incelemenizde fayda vardır.

Hikaye:

Yaklaşık 1 yıl evvel bir müşterim için Almanya’da yaşayan Türkleri hedefleyen SEO çalışması yaptık. Çalışmanın verisel yansımaları gayet iyi durumdayken uzun bir süre müşterim 1 tane telefon bile gelmemesinden yakındı. Sonradan yine benim tespitimle firmanın telefon hattının yurt dışından yapılan aramalara kapalı olduğunu öğrendik 🙂

Bu yaşanmış hikayede de görüldüğü gibi SEO başarısı tek başına dönüşüm için yeterli olmayabiliyor. Tüm teknik detayların fizibilitesini yapmak gerekiyor.

Web Sitesi Kullanıcı Deneyimi ve Teknik Aksaklıklar

Web Sitesi Kullanıcı Deneyimi ve Teknik Aksaklıklar

Web Sitesi Kullanıcı Deneyimi ve Teknik Aksaklıklar

Firma içerisinde yaşanan aksaklıklar dönüşümü ne kadar etkiliyorsa web sitesindeki kullanıcı deneyimi ile ilgili sorunlar ve teknik aksaklıklarda bir o kadar etkiyor. Örneğin çok başarılı sonuçların elde edildiği bir SEO çalışması sonrasında form sayısında bir artış yaşanmıyorsa formun yeri, doğru çalışıp çalışmadığı, kullanıcıdan hangi verilerin istenildiği, kaç adet veri talebinde bulunulduğu gibi durumların değerlendirilmesinde fayda vardır. İkinci bir örnek vermek gerekirse rezervasyon formunuzda ayın 15 ile 30’u arasındaki rezervasyonlarınızın dolu olması dolayısıyla kullanıcılar bu tarihlere rezervasyon yapamıyorlarsa ve siz bunun uyarısını rezervasyon formunun hemen altına veya üstüne kalın bir şekilde yazmak yerine çok daha uzağında bir yere yazdıysanız kullanıcıların büyük bir bölümü bu uyarıyı görmeyecek ve birkaç deneme sonrasında işlemi gerçekleştiremeyecekleri için sitenizi terk edeceklerdir. Dolayısıyla da dönüşüm elde edemeyeceksinizdir.

Yüksek Fiyat ve Yanlış Bilginin Dönüşüme Etkisi

Dönüşüm yukarıdaki maddelerde de görüldüğü üzere sadece SEO çalışması yapmakla elde edilmiyor hatalar, eksiklikler bir bütün olarak incelenmesi gerekiyor. Yapılan hatalardan bir diğeri de yüksek fiyat ve yanlış bilgiler olarak karşımıza çıkıyor. Google’da ilk sayfa ilk sıralarda çıktığınızda evet hedef kitleniz ile çok daha yakın bir temas içerisine girebilirsiniz ya da markalaşabilirsiniz, daha fazla konuşuluyor olabilirsiniz ama fiyatlarınız piyasa değerlerinin üstünde kalıyorsa bu size pozitif bir satış etkisi olarak dönüşüm sağlamayabilir. Yine sitenizde ürünlerle ilgili yanıltıcı veya yanlış girdiğiniz bilgiler kullanıcıların web sitenize ve markanıza olan güvenini olumsuz yönde etkiler bu da doğal olarak dönüşümün olmamasına neden olabilir.

Yukarıda yazmış olduklarım bir SEO çalışmasının dönüşümünü etkileyen sebeplerden sadece bazılarıdır. Bunlar benim bu yazıyı yazarken aklıma gelen ve deneyimlediğim, şahit olduğum durumlardır. Sizinde buraya eklenmesini gerektiğini düşündüğünüz hususlar var ise lütfen yorum kısmından bana iletin ve yazı içerisine ekleyeyim.

Hemen Sende Yorumunu Yazabilirsin